Zpěvník Mešní zpěvy. Analýza a využití v hudební pedagogice
Hymnal Mešní zpěvy. The analysis and the usage in the musical pedagogy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32931Identifikátory
SIS: 97388
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bělohlávková, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
18. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Zpěvník Mešní zpěvy, hudební pedagogika, liturgická hudbaKlíčová slova (anglicky)
The hymnal Mešní zpěvy, musical pedagogy, liturgical musicDiplomová práce na téma Zpěvník Mešní zpěvy. Analýza a využití v hudební pedagogice předkládá návrh, jak pracovat s Mešními zpěvy v rámci hodin hudební výchovy na druhém stupni ZŠ. Liturgická hudba je důležitým zdrojem poznání naší hudební kultury i kultury vůbec a Mešní zpěvy k tomuto poznání významně přispívají. Písňový materiál zpěvníku je převzat ze starších kancionálů a vždy je opatřen poznámkou o pramenu nápěvu a textu. Práce předkládá analýzu a návrh, jak s vybraným hudebním materiálem pracovat v hodinách hudební výchovy. Předmětem předloženého zadání je prokázat, že zpěvník Mešní zpěvy má své místo v hudebněvýchovné praxi. Cílem práce bylo vybrat vhodné písně ze zpěvníku Mešní zpěvy pro pedagogickou činnost také v souvislosti s látkou dalších předmětů (český jazyk, dějepis, občanská výchova), aby žáci získali širší povědomí o historickém a kulturním dědictví. Výběr písní a jeho začlenění do vyučování předmětu hudební výchova byl otestován na druhém stupni základní školy.
The thesis The hymnal Mešní zpěvy. The analysis and the usage in the musical pedagogy suggests a way of usage of Mešní zpěvy in music courses at secondary school. Liturgical music is the important source of knowledge of our musical culture, and of the culture in general too. Mešní zpěvy adds to that knowledge noticeably. The hymns listed there come from elder hymnals, but each has the origins of both music and lyrics traced and attached. This writing provides an analysis of selected hymns and offers how to use them when teaching music. The purpose of the thesis is to show that Mešní zpěvy are suitable in everyday teaching of music. The choice of hymns has been made considering the other subjects too, particularly Czech language and history. The aim is to widen pupils' horizons of historical and cultural heritage. The hymn selection and its involvement in the teaching process has been tried at secondary school.