Zpěvník Mešní zpěvy. Analýza a využití v hudební pedagogice
Hymnal Mešní zpěvy. The analysis and the usage in the musical pedagogy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32931Identifiers
Study Information System: 97388
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Bělohlávková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zpěvník Mešní zpěvy, hudební pedagogika, liturgická hudbaKeywords (English)
The hymnal Mešní zpěvy, musical pedagogy, liturgical musicDiplomová práce na téma Zpěvník Mešní zpěvy. Analýza a využití v hudební pedagogice předkládá návrh, jak pracovat s Mešními zpěvy v rámci hodin hudební výchovy na druhém stupni ZŠ. Liturgická hudba je důležitým zdrojem poznání naší hudební kultury i kultury vůbec a Mešní zpěvy k tomuto poznání významně přispívají. Písňový materiál zpěvníku je převzat ze starších kancionálů a vždy je opatřen poznámkou o pramenu nápěvu a textu. Práce předkládá analýzu a návrh, jak s vybraným hudebním materiálem pracovat v hodinách hudební výchovy. Předmětem předloženého zadání je prokázat, že zpěvník Mešní zpěvy má své místo v hudebněvýchovné praxi. Cílem práce bylo vybrat vhodné písně ze zpěvníku Mešní zpěvy pro pedagogickou činnost také v souvislosti s látkou dalších předmětů (český jazyk, dějepis, občanská výchova), aby žáci získali širší povědomí o historickém a kulturním dědictví. Výběr písní a jeho začlenění do vyučování předmětu hudební výchova byl otestován na druhém stupni základní školy.
The thesis The hymnal Mešní zpěvy. The analysis and the usage in the musical pedagogy suggests a way of usage of Mešní zpěvy in music courses at secondary school. Liturgical music is the important source of knowledge of our musical culture, and of the culture in general too. Mešní zpěvy adds to that knowledge noticeably. The hymns listed there come from elder hymnals, but each has the origins of both music and lyrics traced and attached. This writing provides an analysis of selected hymns and offers how to use them when teaching music. The purpose of the thesis is to show that Mešní zpěvy are suitable in everyday teaching of music. The choice of hymns has been made considering the other subjects too, particularly Czech language and history. The aim is to widen pupils' horizons of historical and cultural heritage. The hymn selection and its involvement in the teaching process has been tried at secondary school.