Rozvíjení jemné motoriky dětí pomocí vybraných technik práce s textilními materiály
Development of fine motor skills of children with selected techniques work with textile materials
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32659Identifiers
Study Information System: 97358
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Reitmayer, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předškolní dítě, jemná motorika, ruční práce, tradiční textilní technikyKeywords (English)
pre-school children, fine motor skill, handcraft, traditional clothing techniquesJemná motorika předškolního dítěte a její vývoj je důležitou součástí výchovně-vzdělávacího procesu v mateřské škole. Pro další školní úspěšnost je velmi významná a je jí věnováno více či méně pozornosti i ve vzdělávacích programech. Cílem mojí diplomové práce je zjistit vliv na jemnou motoriku předškolního dítěte pomocí vybraných technik ručních prací. Diplomovou práci jsem rozdělila na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je zaměřená na tradiční textilní techniky, jejich vývoj od historie po současnost, specifika dítěte předškolního věku, vývoj jemné motoriky, horní končetiny, kostry a svalů. Výzkumná část obsahuje výsledky průzkumu současného zájmu o tradiční ruční práce a zjištění vlivu ručních prací na jemnou motoriku předškolního dítěte. Vytvořila jsem experimentální a kontrolní skupinu dětí přibližně stejného věku a schopností. Experimentální skupina se zúčastnila kroužku ručních prací. V posttestech jsem zjistila významný rozdíl mezi experimentální a kontrolní skupinou. Výzkum potvrdil pozitivní vliv činností podporujících jemnou motoriku pomocí vybraných technik ručních prací.
Soft motoric skill of a pre-school child and its development is an important part of an educational process in a nursery school. The soft motoric skill is very significant for a further succes in a school and there is more or less attention devoted to this topic in educational programs as well. The aim of my thesis is to determine the effect of selected hand works to the motoric skill. I have divided this thesis into theoretical and research part. The theoretical part is aimed at traditional textile techniques and their development from history to present, specificities of pre-school children, a development of soft motoric skill, upper limbs, a skeleton and muscles. Research section contains the results of a survey of contemporary interest in traditional manual works and identifies what impact has the manual works on the soft motoric skill of an early child. I have created an experimental and control group of children of around the same age and abilities. The experimental group participated a course of hand works. In post-tests I've found that there is a significant difference between the experimental and control group. The research has confirmed the positive impact of the activities that support the soft motoric skill by using the selected techniques of work.