Grafické kódování třetí dimenze u čtyř až pětiletých dětí.
Graphical encoding the third dimension for four to five children.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32632Identifikátory
SIS: 95895
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bomerová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
6. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
? dítě předškolního věku ? kódování ? grafické kódování ? grafický znak ? kódování třetí dimenze ? čtvercová síť ? stavba z kostekKlíčová slova (anglicky)
? preschool age ? coding ? graphical encoding ? graphic charakter ? encoding the third dimension ? square network ? building blocks ofRÉSUMÉ Diplomová práce se věnuje tématu kódování. Zaměřuje se na kód grafický, který se přirozeně objevuje u dítěte v souvislosti s vývojem dětské kresby. Diplomová práce je zaměřena na transformaci prostoru do roviny a naopak (3D ↔ 2D), kdy se u čtyř až pětiletých dětí sleduje způsob, jakým kódují trojrozměrnou stavbu z krychlových kostek do dvourozměrné čtvercové sítě a jak zápis kódů dekódují. Sledovaným dětem jsou nabídnuty aktivity, kde mají prokázat, že jsou schopny přijmout kód, zakódovat jím danou či vlastní stavbu a také na základě zakódované stavby stavbu postavit. Práce neprezentuje pouze výčet užívaných znaků a způsobů jejich záznamu, ale také přináší zajímavé výsledky v analýze i v porovnání výsledků práce jednotlivých dětí a mateřských škol.
RESUME My dissertation follows the subject of coding procedure. It focuses on the graphical coding, which naturally reveals within the child's artwork development. The dissertation aims at the transformation of 2D to 3D, vice versa. The four to five years old children are observed how they decode the three dimensional (3D) structure consisted of cubes into a two dimensional (2D) squared network. Observed children are offered various activities to prove whether they are able to accept the code, using the code to decode their own structure and finally build the structure using this code. My dissertation does not only represent an overview of commonly used symbols and methods and their records, but in particular brings interesting results and analyses of tests and comparations between individual children and kindergartens.