Využití loutek v mateřské škole
Usage of puppets in nursery school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32630Identifiers
Study Information System: 95761
Collections
- Kvalifikační práce [16686]
Author
Advisor
Referee
Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
loutkové divadlo, loutky, dítě předškolního věku, mateřská škola, vzdělávání dětí předškolního věku, hra s předmětemKeywords (English)
marionette theatre, marionettes, puppets, a preschool child, nursery school, the education of a preschool child, game, the object of the gameVyužití loutek v mateřské škole Diplomová práce ve své teoretické části obecně seznamuje se hrou dětí v předškolním věku, zaměřuje se na předmět v dětské hře, vnímání loutky a souvislost mezi loutkou a dětskou hračkou. Přibližuje teorii a funkce loutky zejména ve výchovně - vzdělávacím procesu. Dále upozorňuje na možnosti využití loutek v mateřské škole a vztah učitele a loutky. V závěru nabízí náměty pro vytvoření jednoduchých loutek. Další část práce vychází z akčního výzkumu, který se zaměřil na vztah dítěte k loutce v rámci vzdělávacího procesu v mateřské škole. Přibližuje projevy dítěte vůči loutce a jeho vnímání oddělení loutky a učitelky. Práce je doplněna o průzkum způsobu práce s loutkou a o záznam zkušeností s loutkami z praxe pedagogů mateřských škol. Klíčová slova: loutkové divadlo, loutky, dítě předškolního věku, mateřská škola, výchova a vzdělávání předškolního dítěte, hra, předmět ve hře dítěte
The usage of puppets in nursery school In its theoretical part, my diploma thesis presents the preschool-age children's game and focuses on its object and the perception of the puppet as a toy. It approaches the theory and function of the puppet from its educational point of view. Further, it points to various methods of their usage and to the relation between the teacher and a puppet. In the conclusion, it includes some suggestions to make simple puppets. Next part of this work results from the research on the relation between children and puppets within the educational process in nursery school. It approximates children's displays towards the puppet and their ability to distinguish between the puppet and the teacher. Further, it is supplemented with the research on different methods of using the puppets and the experience within the pedagogues' practice. Key words: Marionette theatre, puppets, a preschool-age child, nursery school, the education of a preschool-age child, game, the object of the game