Využití dětské literatury jako východiska pro dramaticko-výchovný proces v mateřské škole
Using Children's Literature as a Basis for the Dramatic and Educational Process in Nursery Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32617Identifikátory
SIS: 80511
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
7. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mateřská škola, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, osobnost předškolního dítěte, osobnostní a sociální rozvoj, dramatická výchova, dramatická hra, dětská literatura, pohádka, klíčové kompetence, vzdělávací témataKlíčová slova (anglicky)
nursery school, The Framework Education Programme for Preschool Education (FEP PE), personality of a preschool child, personal and social development, dramatic education, dramatic play, children's literature, fairy tale, key competences, educational topicRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání představuje legislativní, kurikulární dokument, stanovující základní požadavky na vzdělávání uskutečňované ve státních mateřských školách. Pro pedagogy jsou závazné vzdělávací cíle a podmínky. Způsob, jakým mohou být cíle naplňovány a podmínky vytvářeny, je však plně v kompetenci každé mateřské školy. Tato diplomová práce mapuje jednu z možných cest vzdělávání předškolních dětí - cestu dramatické výchovy. Dramatická výchova je zde prezentována nejen jako vzdělávací metoda, ale i jako styl pedagogické práce respektující individualitu a svébytnost dítěte se záměrem rozvíjet jeho potenciality a snahou vybavit jej potřebnými sociálními dovednostmi. Praktická část diplomové práce nabízí vhled do autentického dramaticko-výchovného procesu v jednotřídní mateřské škole zkoumající a prověřující témata z lidského života. Během něho dochází prostřednictvím dramatických činností, vycházejících z témat literárního textu, k plnohodnotnému osobnostnímu a sociálnímu rozvoji dětské osobnosti.
The Framework Education Programme for Preschool Education is a legislative curriculum document which establishes the basic requirements for the state preschool education. The educational objectives and requirements are binding for the teachers. However, the way in which those objectives and requirements are met, is fully in the hands of each nursery school. This diploma thesis illustrates one of the possible ways of educating preschool children, namely the dramatic education. The dramatic education is presented here not only as an educational method but also as a style of pedagogical work. This particular style respects individuality and originality of each child with the intention of developing his/her potentials and with the effort to equip the child with necessary social skills. The practical part of the diploma thesis offers insight into the authentic dramatic and educational process which explores topics of human life. During this process, each child goes through a full-fledged personal and social development by means of dramatic activities, which are based on topics of literary text