Srovnání buddhismu a taoismu jako filozofií a životních postojů
Comparison of Buddhism and Taoism as Philosophies and Attitudes Toward Life
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32223Identifiers
Study Information System: 90779
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce, která je založena na odborné literatuře, se zabývá buddhistickou a taoistickou filozofií. Nejdříve jsou obě nauky rozpracovány samostatně. Vývoj buddhismu a taoismu je sledován z filozofického a historického hlediska. Hlavním cílem této práce je srovnání obou filozofií. Srovnání je realizováno v obecné rovině. Je zaměřeno zejména na čtyři hlavní oblasti, které jsou pro obě filozofie zásadní: svět, příroda, společnost a jedinec. Poslední část tohoto srovnání sleduje pravý cíl buddhistické a taoistické filozofie. Je zaměřena zejména na rozdílné momenty. Součástí této práce je také možnost využití buddhistické a taoistické filozofie ve výuce.
This thesis is based on professional literature and deals with Buddhist and Taoist philosophies. At first both of them are analyzed separately. The evolution of Buddhist and Taoist is watched from the philosophical and historical point of view. The main aim of the thesis is to compare both philosophies. The comparison is based on general level. It is focused on four main areas which are for both philosophies essential: world, nature, society and human being. The last part of the comparison concentrates on real purpose Buddhist and Taoist philosophies. The different moments are stressed in this area especially. Part and parcel of this thesis is also the possibility of exploitation of Buddhism and Taoism in educational process.