Srovnání buddhismu a taoismu jako filozofií a životních postojů
Comparison of Buddhism and Taoism as Philosophies and Attitudes Toward Life
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32223Identifikátory
SIS: 90779
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
13. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce, která je založena na odborné literatuře, se zabývá buddhistickou a taoistickou filozofií. Nejdříve jsou obě nauky rozpracovány samostatně. Vývoj buddhismu a taoismu je sledován z filozofického a historického hlediska. Hlavním cílem této práce je srovnání obou filozofií. Srovnání je realizováno v obecné rovině. Je zaměřeno zejména na čtyři hlavní oblasti, které jsou pro obě filozofie zásadní: svět, příroda, společnost a jedinec. Poslední část tohoto srovnání sleduje pravý cíl buddhistické a taoistické filozofie. Je zaměřena zejména na rozdílné momenty. Součástí této práce je také možnost využití buddhistické a taoistické filozofie ve výuce.
This thesis is based on professional literature and deals with Buddhist and Taoist philosophies. At first both of them are analyzed separately. The evolution of Buddhist and Taoist is watched from the philosophical and historical point of view. The main aim of the thesis is to compare both philosophies. The comparison is based on general level. It is focused on four main areas which are for both philosophies essential: world, nature, society and human being. The last part of the comparison concentrates on real purpose Buddhist and Taoist philosophies. The different moments are stressed in this area especially. Part and parcel of this thesis is also the possibility of exploitation of Buddhism and Taoism in educational process.