Proměny učebního textu v čase
Changes of textbooks in time
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32217Identifiers
Study Information System: 90440
CU Caralogue: 990012818740106986
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Téma diplomové práce je Proměny učebního textu v čase. Cílem práce je identifikovat proměny v učebnicích češtiny pro cizince vydaných po roce 1945. V teoretické části je nastíněna historie výuky češtiny jako cizího jazyka a je zde vymezeno, na jakých učebních textech bude proveden výzkum. Jsou v ní také stanovena kritéria, podle kterých budou hodnoceny jednotlivé učebnice. Ve výzkumné části je objasněn systém hodnocení učebnic češtiny jako cizího jazyka. Dále následuje přehled produkce učebnic stanovených kritérií. Učebnice jsou seřazeny podle roku vydání a rozděleny do jednotlivých období (40. léta, 50. léta…). Ke každému období je ještě připojena jeho charakteristika. V poslední kapitole výzkumné části jsou identifikované vývojové linie podle dříve stanovených kritérií a jejich interpretace.
The topic of this diploma thesis is Changes of textbooks in time. The purpose of the thesis is to identify changes in Czech for foreigners textbooks published after 1945. The thesis consists of the theoretical part and the research part. History of teaching Czech as a foreign language is presented in the theoretical part. There is also delimitation of the textbooks that will be included in the research. Textbooks are evaluated according to criteria that are laied down in the theoretical part as well. The system of textbooks evaluation is described in the research part. A survey of evaluated textbooks (according to the criteria) follows. The textbooks are arranged in order of the year of issue and divided into subchapters (periods: 40s, 50s ...). Typical features of each period are also added in each subchapter. There are developmental change lines in the last chapter of the research part that are identified according to criteria laied down in the research part.
