Písma, obsahy a čas. Vizuální komunikace
Alphabets, contents and the time. Visual communication
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32212Identifiers
Study Information System: 91314
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Consultant
Raudenský, Martin
Referee
Raudenský, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
písmo, komunikace, mediální komunikace, umění, typografie, edukace, vizuální kulturaKeywords (English)
alphabets, communication, medial communication, art, typhography, education, visual cultureTématem diplomové práce se stal pohled na oblast písma v kontextech komunikace, historie, umění a edukace. Teoretická část se zabývá historickými, současně i soudobými tendencemi fenoménu, včetně reflektování písma v umění a vazby k mediální komunikaci. Druhá část práce, reagující na nejsilnější a nejinspirativnější momenty, se zaměřuje na praktické využití tématu ve výtvarné výchově. Třetí (výtvarná) část využívá poznatků mediální a výtvarné výchovy a propojuje je v interaktivní výukový materiál, který vybízí studenty k aktivnímu vnímání vizuální kultury.
The theme of the diploma dissertation became a view of a field of alphabets (letters and types) in contexts of communication, history, art and education. The theoretical part is focused on historical, contemporary movements of the phenomenon all at once. Inclusive of reflecting on alphabets in art and also links to a medial communication. The second part of the diploma dissertation reacts to the strongest and the most inspiring moments. It focuses on a practical applications for art lessons. The third part [artistic] takes advantage of media knowledges and art lessons. They are interfaced into an interactive teaching material which challenges students to an active perception of visual culture.