Vyprávění v obrazech
Storytelling in images
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32206Identifiers
Study Information System: 90634
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Consultant
Bláha, Jaroslav
Referee
Kornatovský, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
narace, příběh, obraz, kompozice, cyklická narace, film ,znak, symbol, realismus, naturalismusKeywords (English)
narration, story, picture, composition, cyclic narration, film, movie, sign, realism, naturalismPráce pojednává o historii, metodách a postupech narace ve výtvarném umění od počátků dějin k dnešku. Problematiku příběhu v obraze dělí do dvou kategorií, roviny vnitřního a roviny vnějšího příběhu. Každá z těchto narativních rovin pracuje s jinými postupy, mezi něž patří kompozice, dynamika, rytmus, užití symbolů, indexů a ikonů, ale také míra stylizace a naturalismu. Vedle historických metod sekvenčního obrazového vyprávění se předmětem analýzy stává soudobá progresivní výtvarná forma, komiks. Práce si všímá způsobu komponování, práce s časem a využití tzv. škarpy, nedílné součásti juxtaponované sekvence. Poznatky z analýzy shrnuje vlastní autorská tvorba a didaktické zhodnocení některých narativních principů.
The thesis deals with history, methods and principles of narration in fine arts since the beginning of history to present days. The problems of stories in pictures are parted to two categories; the inner and outer plane of the story. Each of these narrative planes operate with different procedures. Between these procedures belong compositions, dynamics, rhythm, the usage of symbols, indexes and icons but also the amount of stylization and naturalism. Contemporaneous progressive artistic methods such as comics are the subject of analyses right next to the historical methods of sequential image narration. The thesis observes the methods of composing, working with time and use of the so called gutter as an integral part of the juxtaposed sequences. The analysis' findings are summarised in the personal author production and the didactic evaluation of certain narrative procedures.