Včely, včelařství v životě člověka a ve školní výuce
Bees, bee-keeping in human life and school education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32157Identifiers
Study Information System: 88465
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Mourek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology - Teaching Degree for Lower Secondary Schools - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V úvodu diplomové práce jsou shrnuty údaje o včele medonosné, jejímu zařazení, původu a vývoji, historickém vývoji včelařství, vývojových období včelařství v naší zemi a zavčelení českých zemí a úlech. Jsou zde také uvedeny údaje o včelí společnosti, o anatomii a fyziologii včely medonosné, nemocech včel, včelích produktech, dorozumívání, rojení a páření. V praktické části je uvedena SWOT analýza učebnic pro 4. a 6. třídu základní školy a pro čtyřleté gymnázium (2. ročník), a to s ohledem na kapitoly a informace týkající se včely medonosné. Údaje v analyzovaných učebnicích lze považovat pouze za základní s potřebou je doplnit učitelem. Přílohou práce jsou prezentace v Powerpointu výše uvedených skupin žáků, k prezentacím byly vytvořeny pracovní listy zaměřené na základní informace o včele medonosné. Pro sledované skupiny žáků byla vypracována laboratorní cvičení v podobě praktického procvičování základních znalostí o včele medonosné. Znalosti žáků výše zmíněných skupin o včele medonosné byly ověřeny dotazníkovým šetřením. Bylo potvrzeno, že znalosti jsou nadprůměrné u všech skupin žáků s hodnotou správných odpovědí na kladené otázky nad 70%. V závěru je zmapováno rozšíření moru včelího plodu v České republice v letech 2000-2009. Během sledovaného období bylo zjištěno, že množství ohnisek výrazně kolísá, a...
Within the diploma thesis the following features have been implemented - summarized data about honey-bee, its classification, origin and evolution, historical development in Apiculture, historical stages in beekeeping in our country and domestication of honey bees in the Czech lands and beehives. There are also listed data about colonies, anatomy and physiology of honey- bees, their diseases, bee products, communication, and bee swarming and mating. In the practical part of the thesis there is indicated SWOT analysis of student books for 4th and 6th grade of grammar school and for four-year studies at gymnasium (2nd grade) regarding chapters and information relevant to honey-bees. Data in analysed books can be rated as basic and need to be completed by a teacher. Attachments of this thesis are PowerPoint presentations of mentioned groups of students. Job-sheets were created for these presentations, concentrating on the main information about honey-bees. Laboratory exercises in the form of practices in general knowledge about honey-bees were formed for covered groups of students. Knowledge of covered groups of students was verified by questionnaire. Knowledge about honey-bees was confirmed above-average with more than 70% of right answers. The final part maps expansion of the bee larva plaque in the Czech...