Generické maskulinum v pedagogické komunikaci
Generic Masculine in Educational Communication
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31885Identifikátory
SIS: 99078
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rendl, Miroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
31. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
generické maskulinum, genderově citlivý jazyk, psycholingvistický výzkumKlíčová slova (anglicky)
generic masculine, non-sexist language, psycholinguistics researchNÁZEV: Generické maskulinum v pedagogické komunikaci ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou užívání generického maskulina v pedagogické komunikaci. Užívání podstatných jmen rodu mužského pro souhrnné označení smíšené skupiny lidí je jedním z nejvíce akcentovaných jevů při genderově orientované kritice jazyka. Teoretická část práce pojednává obecně téma významu jazyka pro kognitivní vývoj jedince, představuje zásady genderově citlivého vyjadřování a objasňuje jejich význam. Empirická část práce se opírá o kvalitativní výzkum v rámci vybrané střední školy, jehož cílem bylo ověřit vliv jazykového označení ve formě generického maskulina na mentální reprezentaci reality. Hlavní technikou sběru dat bylo dotazníkové šetření inspirované psycholingvistickými asociačními experimenty. Informace o postojích a názorech studujících k předmětu výzkumu byly zjišťovány v rámci skupinových diskusí. Z výsledků výzkumu vyplývá, že generické maskulinum bylo dotazovanými významně častěji spojováno s mentální reprezentací muže, než aby bylo vnímáno jako rodově ‚bezpříznakové'. Výzkumná zjištění jsou tedy v souladu s některými tezemi genderové lingvistiky.
TITLE: The Generic Masculine in Educational Communication ABSTRACT: The thesis deals with the use of generic masculine in educational communication. The use of masculine nouns to refer to a group of people of both sexes is a target of frequent criticism from proponents of gender-neutral language. The theoretical part of my paper discusses and explains in general the importance of language for cognitive development of an individual and the principle of gender-sensitive expression. The empirical part of my paper is based on qualitative research that was conducted at a selected secondary school in order to verify the influence of language attributions of the generic masculine form on the mental representation of reality. The main technique of data collection was a survey inspired by the psycholinguistics association experiments. Attitudes and opinions of students on the subject of research were identified during group discussions. The results of my study among respondents points at the generic masculine to be significantly more often associated with mental representation of a male than to be perceived as gender-neutral. These findings thus correspond with some of the current theses of gender linguistics.