Využití zeleně v obci ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ
Usage of local green environment in teaching of science at primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31782Identifiers
Study Information System: 88460
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Využití zeleně v obci ve výuce přírodovědy na 1. st. ZŠ" je zaměřena na místní krajinu a okolí. Zabývám se v ní otázkou praktického využití znalostí o regionu v učivu přírodovědy na 1. stupni ZŠ. V teoretické části se zabývám rozdělením zeleně a postavením předmětu přírodověda v primární škole. Součástí diplomové práce je také výzkumná část, ve které zjišťuji dostatečnost námětů pro poznávání dřevin a informovanost žáků o dřevinách. V praktické části jsem teoretické poznatky zařadila do výuky s využitím vycházek jako metody práce v přírodovědě. Tato pedagogická metoda rozvíjí vztah žáků k jejich obci a jejímu blízkému i vzdálenému okolí.
This paper titled: "Usage of local green environment in teaching nature science for 1st-4th grade at elementary schools" focuses on the local environment and its surroundings. It deals with the practical use of local regional knowledge when teaching nature science at elementary school (1st-4th grade). In the theoretical part, I look at green vegetation division and the role of nature science as a subject at elementary school. In the research part, I analyse whether there are enough ways for recognising timber species, and evaluate children's awareness of timber species. In the practical part, I highlight how I intergrate theoretical findings in teaching with practical applications in the classroom and expand on this further through the use of walks as work methods in nature science. This pedagogical approach develops students' relationship with their village and its close and distant surroundings.