Masculine Identity in Chuck Palahniuk's Early Novels
Mužská identita postav raných románů Chucka Palahniuka
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31714Identifikátory
SIS: 91540
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chalupský, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
17. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mužství, maskulinita, tradiční mužství, identita, krize identity, sexismus, šovinismus, konzumerismus, konzumní společnostKlíčová slova (anglicky)
Manhood, masculinity, traditional masculinity, identity, identity crisis, sexism, chauvinism, consumerism, consumer societyTato diplomová práce se věnuje mužské identitě třech hlavních mužských postav v raných románech Chucka Palahniuka Klub rváčů, Program pro přeživší a Zalknutí. Práce má dvě části. První teoretická část se zabývá stručnou charakterizací antropologického a sociologického pojetí mužství či mužské identity se zaměřením na současnou maskulinitu v USA. Dává tak teoretický základ pro část druhou, literárně interpretační. V ní je rozebrána mužská identita tří hlavních hrdinů Palahniukových románů. Interpretace je vedena po linii jejího vývoje, jelikož všichni tři hrdinové procházejí stejnými vývojovými fázemi - krizí identity, opření se o tradiční vzorce mužského chování, jejich zamítnutí a konečně hledání základu pro identitu v osobním vztahu.
This MA thesis deals with the masculine identity of the three main male characters of Chuck Palahniuk's early novels Fight Club, Survivor and Choke. It consists of two parts. The first theoretical part briefly explores anthropological and sociological notions of masculinity, with the focus on the manhood in the contemporary USA. As such it serves as the theoretical basis for the second part of literary interpretation. There the masculine identity of the three main characters is discussed. As all the three characters experience the same development of masculine identity, the interpretation advances along this progress. Its stages are identity crisis, turning to the traditional male strategies, rejecting those strategies and searching the basis of one's identity in a personal relationship.