Přechod dítěte z mateřské do základní školy
The Transition of a Child between Nursery and Basic School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2854Identifiers
Study Information System: 20519
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Linková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce v teoretické části vymezuje historický a současný význam pojmů školní zralost, školní připravenost a klíčové kompetence. Stručně mapuje historický vývoj Školství na území naší republiky a zabývá se současnou legislativou, která se týká vstupu dítěte do základní školy. Dále popisuje zápis do první třídy a porovnává návaznost preprimárního a primárního školství v ČR a v některých dalších zemích. V praktické části zkoumá pohled laické i odborné veřejnosti na školní připravenost dětí v období přechodu školství k rámcovým vzdělávacím programům. KLÍČOVÁ SLOVA dítě předškolního věku, dítě mladšího školního věku, školní zralost, školní připravenost, klíčové kompetence při vstupu do ZŠ, odklady školní docházky, mateřská škola, základní škola, rodina, adaptace dítěte, zápis do 1.třídy základní školy, pedagogicko-psychologická poradna, pedagogická diagnostika Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The historical and current explanations of the terms school maturity, school readiness and the key competences are specified in the theoretical part of the thesis. Then the historical development of the school system in the territory of our republic is concisely described. The thesis also deals with the contemporary legislation concerning the child's admission to the basic school. Furthermore, it is also aimed at registering the children for the first grade of the basic school and as well comparing continuity of pre-primary and primary education systems in the Czech Republic with some in other countries. The practical part of the thesis is focused on the view of the public and as well specialists on readiness of children for school in the period of transition to the framework educational programmes. THE KEY WORDS preschool child, elementary school-age child, school maturity, readiness for school, key competences, postponement of compulsory school attendance, the nursery school, the basic school, the family, child's adaptation, registration of children for the first grade of basic school, educational and psychological guidance centre, pedagogical diagnostics Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)