Multikulturní teorie. Vztah mezi etikou autenticity a koncepcí multikulturalismu v teorii Charlese Taylora
Multicultural theory. The relationship between ethics and the concept of authenticity
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28371Identifiers
Study Information System: 86794
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Jirásková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
German Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato bakalářská práce se zabývá teoriemi Charlese Taylora, jeho so-ciální a politickou teorií a jejím morálním zakotvením. Práce řeší proble-matiku multikulturalismu a její ovlivnění etikou autenticity a je rozdělena do tří stěžejních částí. První část se věnuje etice autenticity, neduhům sou-časné společnosti a vzniku moderní identity. V další části je blíže nastíněna pozice autora v multikulturní diskuzi a poslední část rozebírá politiku uznání a její dvě části, politiku univerzalismu a politika diference. V závěru je obsažena odpověď na otázku, jak ovlivňuje etika autenticity Taylorovo pojetí multikulturalismu.
This bachelor's thesis deals with the theories of Charles Taylor, his social and political theory and its moral foundation. The thesis focuses on the questions of multiculturalism and the influence of ethics of authenticity upon them. It is divided into three essential parts. First part is devoted to the ethics of authenticity, the defects of contemporary society and the formation of modern identity. The next provides a closer look into the position of the author in the multicultural discussion, and the last part analyses the politics of recognition with its two parts, politics of universalism and politics of difference. The conclusion answers the question how the ethics of authenticity influences Taylor's view of multi-culturalism.