Rostlinná barviva a jejich didaktické využití ve výuce a volnočasových aktivitách
Natural dyes and its didactic usage for education and leisure time activities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27399Identifikátory
SIS: 86997
Katalog UK: 990012933760106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlasová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie - Učitelství pro 2. stupeň základní školy - chemie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
31. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Předložená diplomová práce se zabývá rostlinným barvířstvím, které je v současné době skoro zapomenuto. Pozůstatky barvení rostlinami se stále ještě vyskytují u některých přírodních národů nebo jako pozůstatek tradice barvířského řemesla. Objevením umělých barviv se z barvení ve většině kulturního světa stává jen zájmová činnost textilních dílen či kroužků. V rámci teoretické části práce je zpracována historie barvířství dle dostupné literatury, příprava barvící lázně včetně barveného i barvícího materiálu a přehled rostlin dle poskytovaných barev. Hlavním cílem praktické části je ověření barevného spektra dle známých postupů, ověření vlivu chemických sloučenin a hledání didaktického využití ve formě experimentů. Poslední kapitola je věnována několika výukovým projektům, které jsou vytvořeny výhradně pro tuto diplomovou práci. Tyto projekty jsou realizovatelné od sedmých tříd základních škol. Hlavním tématem jsou barvířské rostliny a jejich využití. Pracovní postupy a výsledky jsou zpracovány písemnnou formou, ale také dokumentovány fotografiemi.
The purpose of this study was to remember and recreate natural dyeing technique, which is almost forgotten these times. It is possible to find remains of this technique with pre-industrial nations or as a part of dyeing handicraft. By inventing artificial dyes, natural dyeing was blenched and it becomes just an activity of special interested groups. Theoretical part of thesis is dealing with history of dyeing, preparing all the materials used for dyeing and to be dyed and finally charts involving dyes, extracted from vegetables, ordered by gained colours. Main purpose of the study is to verify colour spectrum by using known technologies, than to prove effect of chemicals and finally finding didactic utilisation as a form of experiments. The last chapter contains several educational projects which were developed entirely for this theses. These projects were designed to be used since seventh-grades and they are particularly devoted to plants which are used for natural dyeing. All the methods and accomplishments are presented not only by text form, but by photographs as well.
