Zobrazit minimální záznam

Eugenic efforts presentations in special education theory and practice on internal level.
dc.creatorVojtko, Tibor
dc.date.accessioned2021-05-20T12:59:09Z
dc.date.available2021-05-20T12:59:09Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2733
dc.description.abstractPředložená doktorská práce se zabývá otázkou vlivu a dopadu českého eugenického hnutí na pomocné školství, ústavní péči a všeobecně dobově podmíněné postoje k postiženému člověku v první polovině 20. století v Československu. Výzkum si klade za cíl přispět k teoretickému poznání vztahu vývojových stadií mechanismů dědičnosti a genetiky a speciální péče o člověka s postižením na přelomu 19. a 20. století a v meziválečného Československa. Text je rozdělen do třech částí. Cílem úvodní části je vymezení eugeniky jako svébytného exaktního oboru. Nedílnou součástí vstupního výzkumu je rozbor tří základních faktorů, které eugeniku postulovaly: společensko kulturní diskurz o domnělé degeneraci člověka a úpadku lidské společnosti tzv. civilizovaných států Evropy a Ameriky, dále vývoj evoluční biologie a dědičnosti, resp. genetiky. Druhá část textu prezentuje výsledky výzkumu základních myšlenkových směrů českého eugenického hnutí od r. 1900 do r. 1948. Uvedení představitelé české eugeniky jsou chronologicky seřazeni a představují vůdčí osobnosti dobového diskurzu. Cílem druhé části je především deskripce vztahu eugenického výzkumu patologických, geneticky podmíněných jevů a výchovy, vzdělávání a sociální péče o člověka s postižením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis The Reflection of Eugenic attempts in Local Special Pedagogical Theory and Practice deals with the impact of Czech eugenic movement on forming of special schooling, institutional care and generally conditioning attitudes towards disabled people at the turn of the I9lh and 20th centuries-and in the first half of 20th century in Czechoslovakia. The target of the work is to explain the interrelation of the eugenic research of pathological genetically conditioned defects and the development of special care of a disabled person. The introductory part of the text is concentrated on the definition of the scientific field which is the eugenics and the classical eugenism. The research is inspired by the eugenics of Francis Galton (1822-191 I) the English scientist who qualified the eugenics as a relevant scientific discipline which studies social factors which either make better or make worse gender characteristics of next generations of a human being. Eugenics came out of the synthesis of three ways of recognizing: a presumed idea about biological degeneration of people and social and cultural failure of a human society, Darwin's theory of natural selection as a universal mechanism of evolution and revealing of essential rules of heredity and development of modern Mendel's genetics after the year 1900....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleOdraz eugenických snah v domácí i speciálně pedagogické teorii a praxics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-02-20
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId148927
dc.title.translatedEugenic efforts presentations in special education theory and practice on internal level.en_US
dc.identifier.aleph001936675
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csPředložená doktorská práce se zabývá otázkou vlivu a dopadu českého eugenického hnutí na pomocné školství, ústavní péči a všeobecně dobově podmíněné postoje k postiženému člověku v první polovině 20. století v Československu. Výzkum si klade za cíl přispět k teoretickému poznání vztahu vývojových stadií mechanismů dědičnosti a genetiky a speciální péče o člověka s postižením na přelomu 19. a 20. století a v meziválečného Československa. Text je rozdělen do třech částí. Cílem úvodní části je vymezení eugeniky jako svébytného exaktního oboru. Nedílnou součástí vstupního výzkumu je rozbor tří základních faktorů, které eugeniku postulovaly: společensko kulturní diskurz o domnělé degeneraci člověka a úpadku lidské společnosti tzv. civilizovaných států Evropy a Ameriky, dále vývoj evoluční biologie a dědičnosti, resp. genetiky. Druhá část textu prezentuje výsledky výzkumu základních myšlenkových směrů českého eugenického hnutí od r. 1900 do r. 1948. Uvedení představitelé české eugeniky jsou chronologicky seřazeni a představují vůdčí osobnosti dobového diskurzu. Cílem druhé části je především deskripce vztahu eugenického výzkumu patologických, geneticky podmíněných jevů a výchovy, vzdělávání a sociální péče o člověka s postižením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis The Reflection of Eugenic attempts in Local Special Pedagogical Theory and Practice deals with the impact of Czech eugenic movement on forming of special schooling, institutional care and generally conditioning attitudes towards disabled people at the turn of the I9lh and 20th centuries-and in the first half of 20th century in Czechoslovakia. The target of the work is to explain the interrelation of the eugenic research of pathological genetically conditioned defects and the development of special care of a disabled person. The introductory part of the text is concentrated on the definition of the scientific field which is the eugenics and the classical eugenism. The research is inspired by the eugenics of Francis Galton (1822-191 I) the English scientist who qualified the eugenics as a relevant scientific discipline which studies social factors which either make better or make worse gender characteristics of next generations of a human being. Eugenics came out of the synthesis of three ways of recognizing: a presumed idea about biological degeneration of people and social and cultural failure of a human society, Darwin's theory of natural selection as a universal mechanism of evolution and revealing of essential rules of heredity and development of modern Mendel's genetics after the year 1900....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990019366750106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV