Specifika práce s romskými dětmi při výchovně vzdělávací činnosti
Specifics of working with romany children by pedagogical and educational activities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27015Identifiers
Study Information System: 83957
CU Caralogue: 990013805230106986
Collections
- Kvalifikační práce [19652]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce pojednává o specifikách práce s romskými dětmi při výchovně vzdělávací činnosti se zaměřením na Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Tyto zařízení nabízejí dětem a mládeži, které jsou ze znevýhodněného prostředí volnočasové, vzdělávací a výchovné aktivity. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je zaměřena na základní informace o romském etniku a na jejich specifika. Tato část je podložena specializovanou literaturou a internetovými stránky. Empirická část je založena na výzkumu a jeho výsledcích. Pro výzkum jsem zvolila kvalitativní metodu a nástrojem mi byly rozhovory se sociálními pracovníky v těchto nízkoprahových zařízení, kteří s dětmi pracují. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda-li pracovníci, kteří pracují s romskými dětmi vycházejí při své práci ze specifik romského etnika.
The Bachelor work deals with specific work with Romany children in learning and education acivities with a view to Centers which offers activities to children. This centers is offers activities to Romany children and to children from socially disadvantaged backgrounds. The work si divided in theoretical and an empirical part. In the theoretical part is contained basic information about a Romany ethnic group and about its nature. The theoretical part is based on specialized literature and websites. The empirical part deals with research and its results. For research qualitative methodology was chosen and as toolfor data collection an interview was chosen. The partners for the interviews were social worker, who are working with this children. The purpose of thesis was to find out how worker work with children in this centers, if they use specific access to children, which its from their families.