Jazyk současné reklamy a kodifikace (Berounsko - regionální tisk)
The Language of Contemporary Advertising and the Codification of the Czech Language (The Regional Press of the Town Beroun Its Surroundings)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2671Identifiers
Study Information System: 20717
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kvítková, Naděžda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce se zabývá jazykem současné reklamy ve vybraném tisku berounského regionu, konkrétně v Berounském deníku, Podbrdských novinách a v Nezávislých novinách okresu Beroun - ECHU. Hlavní část práce sleduje jazyk reklamy z hlediska kodifikace a zkoumá pravopisné nedostatky, které se v těchto textech objevují. Nalezené odchylky od kodifikace jsou roztříděny podle struktury Pravidel českého pravopisu vydaných v roce 2004. Na základě získaných poznatků jsem zjišťovala, jaký druh chyb v reklamách převažuje, snažila se odhalit příčiny jejich vzniku a zhodnotit, do jaké míry dospělá populace současná pravidla ovládá. Vedle pravopisných chyb jsem si všímala i dalších odchylek od spisovného jazyka a jazykových zvláštností na úrovni stylistické, lexikální a morfologické. Protože jsem pracovala se specifickým druhem novin, regionálním tiskem, pokusila jsem se rovněž zmapovat formu a jazyk jejich reklamy v obecnější rovině a porovnat současnou situaci se stavem před deseti lety, kdy tyto noviny začaly vycházet. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis deals with the language of contemporary advertising published 1 in a selection of regional newspapers of the town Beroun and its surroundings, i.e. Berounsky denik, Podbrdské noviny and The Independent Newspaper of the Beroun Region - ECHO. The main part of the paper evaluates the language of advertising from the point of view of codification and examines the flaws in orthography which appear in these texts. The deviations from the orthography rules found in the texts are classified in compliance to The Czech Language Orthography Rules published in 2004. Following the discovered facts I tried to find out which mistakes prevail, to identify the causes of their origin and to review to what extent the adult population has mastered the rules. Besides the orthographic flaws I also focused on other aberrations from the language standards and special features in the fields of stylistics, lexicology and morphology. As I worked with a specific type of newspapers - the regional press - 1 also tried to draw a more general picture of the form and the language of their advertising and to compare the present-day situation with the condition twelve years ago when these newspapers started to be published. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)