Možnosti speciálně pedagogické podpory vysokoškolských studentů se zrakovým postižením
Possibilities of special-educational intervention for university students with visual impairment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26087Identifiers
Study Information System: 81989
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tato diplomová práce sc zabývá možnostmi podpory vysokoškolských studentů se zrakovým postižením. Mohlo by se na první pohled zdát, že tato podpora již nemá ve vysokoškolském studiu místo. Nejsou žádné instituce podobné speciálně pedagogickým centrům, či pedagogicko-psychologickým poradnám, přesto však je potřeba při studiu jedince s handicapem na speciální podporu myslet a poskytovat ji. V případě studentů vysokých škol již nepůjde o individuálně vzdělávací plány pro učitele, ani není zapotřebí dohlížet, aby jedinec včas navštěvoval svého specialistu z oboru medicíny, ale je potřeba zajistit vhodné kompenzační pomůcky, upravovat studijní prostředí, přizpůsobovat průběh a formu zkoušek. Diplomová práce má pět částí, každá je rozdělena na jednotlivé kapitoly. V první části se práce zabývá vývojem jedince v období adolescence a mladé dospělosti (věk 15 až 26 let). Je zde popsán jak vývoj jedince bez handicapu, tak vývoj jedince s těžkou vadou zraku, který má svá specifika. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Tato diplomová práce sc zabývá možnostmi podpory vysokoškolských studentů se zrakovým postižením. Mohlo by se na první pohled zdát, že tato podpora již nemá ve vysokoškolském studiu místo. Nejsou žádné instituce podobné speciálně pedagogickým centrům, či pedagogicko-psychologickým poradnám, přesto však je potřeba při studiu jedince s handicapem na speciální podporu myslet a poskytovat ji. V případě studentů vysokých škol již nepůjde o individuálně vzdělávací plány pro učitele, ani není zapotřebí dohlížet, aby jedinec včas navštěvoval svého specialistu z oboru medicíny, ale je potřeba zajistit vhodné kompenzační pomůcky, upravovat studijní prostředí, přizpůsobovat průběh a formu zkoušek. Diplomová práce má pět částí, každá je rozdělena na jednotlivé kapitoly. V první části se práce zabývá vývojem jedince v období adolescence a mladé dospělosti (věk 15 až 26 let). Je zde popsán jak vývoj jedince bez handicapu, tak vývoj jedince s těžkou vadou zraku, který má svá specifika. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)