Stimulace primárních funkcí, řeči a komunikačních schopností u dítěte s Rettovým syndromem
Stimulation of the primary functions, speech and communication abilities in a child with a Rett's syndrome
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25171Identifiers
Study Information System: 82711
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Housarová, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 2. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Rigorózní práce představuje Rettův syndrom, závažné neurovývojové onemocnění, které se projevuje poruchou psychomotorického vývoje. Jedná se o jedinou z poruch autistického spektra, u které je známá etiologie. Dále zaznamenává historický pohled na problematiku Rettova sydromu, přesně zachycuje průběh poruchy a bazální i specifické projevy dětí s Rettovým syndromem. Nabízí možnosti, jak intervenovat v oblasti komunikačních deficitů. Stěžejní částí rigorózní práce je odborná diagnostika a tříletá logopedická intervence u dítěte s Rettovým syndromem. Je provedena analýza vybraných oblastí terapeutického plánu, třídění dat a následná interpretace. Práce zmiňuje roli speciálně pedagogického centra a působení třídního učitele v mateřské škole, spolupráci logopeda a třídního učitele a spolupráci logopeda a rodičů dítěte.
This rigorous thesis presents Rett syndrome, serious neurodevelopmental disease, which is manifested by psychomotor development disorder. It is the only autistic spectrum disorder, where the etiology is known. Further it gives the historical view of Rett syndrome problems, it records precisely the disorder process and basal and specific manifestations in children with Rett syndrome. It offers possibilities of interventions in the area of communication deficiencies. The pivotal part of the rigorous thesis is specialist diagnostics and three-year speech intervention for the child with Rett syndrome. The analysis of the selected areas in the therapeutic plan, data sorting and subsequent interpretation is made. The thesis mentions the role of the special pedagogical centre and the work of the form master in the nursery school, the cooperation between the speech therapist and the form master and the cooperation between the speech therapist and parents of the child.