Možnosti využití didaktických her ve výuce němčiny pro dospělé
Options for the use of didactic games in lessons for adult German students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25059Identifiers
Study Information System: 56493
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Autor: Michaela Menclová Vedoucí práce: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. Název práce: Možnosti využití didaktických her ve výuce němčiny pro dospělé Anotace: Ve výuce cizích jazyků u dětí patří hraní her k často používaným metodám. V předložené diplomové práci se zabýváme využitím této metody ve výuce dospělých s ohledem na jejich specifika. Po vymezení pojmu "didaktická hra" hry klasifikujeme a poukazujeme na jejich přínos ve výuce. Nejrozsáhlejší část práce je věnována konkrétním hrám. Analyzujeme již vytvořené hry nebo na základě našich zkušeností navrhujeme hry vlastní, resp. různé modifikace her již vymyšlených. Po vyhodnocení dotazníků i provedené analýze učebnicových souborů jsme dospěli k závěru, že hraní her je vhodná metoda i ve výuce dospělých. Dále jsme zjistili, že četnost hraní her není dána věkem studentů. V závislosti na pokročilosti studenta se však mění zaměření her. Klíčová slova: specifika vzdělávání dospělých, didaktická metoda, sociální formy výuky, hra, didaktická hra, klasifikace her, analýza učebnicových souborů z hlediska her, návrh vlastních her
Author: Michaela Menclová Consultant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. Title: Options for the use of didactic games in lessons for adult German students Summary: Playing games, in the education of foreign languages with children, is the most common technique used. In this thesis we will deal with the use of this method for education of adults with regard to its specifics. After the idea specification of "the didactic game" we classify the games and promote their education profitability, The most extensive part of this thesis pays attention to specific games. I have analyzed: already created games, or on the basis of my own experience. I offer my own games based on various modifications of already created games. After evaluation of surveys as well as analysis of textbooks files, I have reached the conclusion that playing games is a convenient method even in tuition of adult students. Furthermore I found out the fact that the frequency of playing games is not limited by the students' age. Of course the type of game is in dependence on the level of the students. Keywords: specifics of education for adults, the didactic method, social types of education, the game, the didactic game, the classification of games, the analysis of textbook files in terms of games, the project of my own created games