Zobrazit minimální záznam

Conception of youth in Czech in comparison with other european languages
dc.contributor.advisorJanovec, Ladislav
dc.creatorVašíčková, Andrea
dc.date.accessioned2017-04-20T04:51:52Z
dc.date.available2017-04-20T04:51:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/24714
dc.description.abstractPředmětem rigorózní práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích a následné porovnání se situací v dalších třech evropských jazycích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí a jejich cizojazyčných ekvivalentů, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází především z korpusů a v případě češtiny podává přehled sémantických okruhů entit, které mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak rodilí mluvčí jednotlivých jazyků o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum mezi rodilými mluvčími jednotlivých jazyků, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Rigorózní práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž konceptualizujeme mládí.cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis derives information from three main sources which helped us analyse how native speakers of four European languages perceive, understand and evaluate youth. We used dictionaries, corpuses and a questionnaire research to study the meanings, metaphors, colours, images and emotions speakers connect with youth. According to the dictionaries, the prototypical bearers of youth are creatures and plants. The dictionaries of synonyms prove that the meaning of the word youth partially overlaps with the meaning of the word childhood, and thus, depending on the context, we can understand youth either as a hyperonym of childhood, or as its synonym. In all the four languages a prototypical young person has not come of age and there is a secondary meaning of the word youth as a state of the body and mind creating an illusion of a younger age. Czech phraseology shows that we speak about human youth using metaphors of birds' youth and unripe plants which gives our image of youth green colour. Czech proverbs characterise youth as a period of joy, growth, health, energy, mobility and learning on the one hand, and inexperience and unwiseness on the other hand. Some proverbs (a young idler, an old beggar or who so learnt young forgets not when he is old) exist in many languages, express general human wisdom...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleKoncept mládí v českém jazyce v porovnání s dalšími evropskými jazykycs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-02-03
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId82311
dc.title.translatedConception of youth in Czech in comparison with other european languagesen_US
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
dc.identifier.aleph001356390
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředmětem rigorózní práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích a následné porovnání se situací v dalších třech evropských jazycích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí a jejich cizojazyčných ekvivalentů, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází především z korpusů a v případě češtiny podává přehled sémantických okruhů entit, které mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak rodilí mluvčí jednotlivých jazyků o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum mezi rodilými mluvčími jednotlivých jazyků, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Rigorózní práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž konceptualizujeme mládí.cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis derives information from three main sources which helped us analyse how native speakers of four European languages perceive, understand and evaluate youth. We used dictionaries, corpuses and a questionnaire research to study the meanings, metaphors, colours, images and emotions speakers connect with youth. According to the dictionaries, the prototypical bearers of youth are creatures and plants. The dictionaries of synonyms prove that the meaning of the word youth partially overlaps with the meaning of the word childhood, and thus, depending on the context, we can understand youth either as a hyperonym of childhood, or as its synonym. In all the four languages a prototypical young person has not come of age and there is a secondary meaning of the word youth as a state of the body and mind creating an illusion of a younger age. Czech phraseology shows that we speak about human youth using metaphors of birds' youth and unripe plants which gives our image of youth green colour. Czech proverbs characterise youth as a period of joy, growth, health, energy, mobility and learning on the one hand, and inexperience and unwiseness on the other hand. Some proverbs (a young idler, an old beggar or who so learnt young forgets not when he is old) exist in many languages, express general human wisdom...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
dc.identifier.lisID990013563900106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV