Muzikoterapie, hudební výchova a dospívání
Music Therapy, Music Education and Adolescence
rigorózní práce (UZNÁNO)
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/24133Identifikátory
SIS: 81596
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
19. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Jedním z období, kdy je hudba potřebou a někdy přímo součástí našeho bytí a naší identity, je dospívání. V současném uspěchaném světě, kde hudba mizí z našeho okolí, je škola často tím posledním místem, kde se mladí lidé mohou s hudbou setkat, kde se mohou prostřednictvím hudby také učit a poznávat svět kolem sebe. Podíváme-li se na hudební výchovu z této perspektivy, jde o poslání. Současná situace na běžných českých základních školách ovšem nestaví výchovné předměty dostatečně do popředí, aby toto poslání mohlo být naplánováno. A tak se stává, že z hudební výchovy, předmětu s tak obrovskou potencí, je pouhé formální předávání a popřípadě získávání poznatku bez hlubšího smyslu, kde jde často pro obě strany o to "přežít výuku". Cílem této práce bylo hledat cesty, které by znovu iniciovaly zájem dospívajících o hudební výchovu jako o předmět i o hudbu obecně. Ústřední myšlenkou byla potom motivace k procesu poznávání pomocí propojování reality života dospívajícího s realitou školního prostředí a to cestou vlastních prožitku v tvořivých aktivitách. Inspirovala jsem se dvěma oblastmi, a to muzikoterapií a artefiletikou. Kromě toho, že je práce heuristicky orientována, tzn. že není jejím úkolem otázky zodpovídat, ale klást si je, je zaměřena velmi prakticky. Cílem práce je ukázat na možnost využití myšlenek a...
Music plays an important role in our lives. Especially during puberty, music is an important part of an adolescent's influence which supports the development of identity. In today's world, music is disappearing from interpersonal relationships. School is often the last place where young people can learn about themselves and the world around them through music. Looking at music education from this perspective, teaching music could be instrumental in developping soft skills. Unfortunately music education is often given only marginal consideration on the education plan in Czech secondary schools. As a consequence neither school management nor pupils understand its significance and music classes become a gathering of people with no interest. In many schools music education loses its meaning and its potential is wasted. Based on ideas of music therapy and artefiletic, the aim of this work is to find possible ways to encourage the interest of adolescents in this field again. One option is to motivate students to link school life with their life outside of school. They can learn through their own experiences in creative activities and discussions. This work is heuristically oriented, i.e. we do not seek answers, but rather consider the issues and come up with new ideas for future work. Our goal is to offer music...