Filmový obraz jako předmět výchovy a vzdělávání
Film image as an object of education
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23631Identifiers
Study Information System: 84755
Collections
- Kvalifikační práce [18678]
Author
Advisor
Referee
Fulková, Marie
Petříček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 4. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
ANOTACE: ARBANOVÁ, L.: FILMOVÝ OBRAZ JAKO PŘEDMĚT VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ DISERTAČNÍ PRÁCE, 2010, UNIVERZITA KARLOVA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, KATEDRA VÝTVARNÉ VÝCHOVY, 134 STRAN Disertační práce se zabývá filmovým obrazem a jeho zařazením do kontextu výchovy a vzdělávání v rámci výtvarné výchovy. Zasazuje filmový obraz do širších souvislostí současné teorie filmu a vizuální kultury. Zkoumá specifické vlastnosti filmu ve srovnání se statickými obrazy. Mapuje filmový zážitek jako základní pedagogickou situaci práce s filmem a jako zdroj poznání. Filmový zážitek rozebírá z pohledu žáka-diváka, žáka-filmaře a žáka-herce. Věnuje se novým principům a problémům, se kterými se může praxe výtvarné výchovy setkávat a které vychází ze specifických vlastností filmového obrazu. Disertace obsahuje výsledky výzkumu kvalitativního typu zpracované metodou zakotvené teorie. KLÍČOVÁ SLOVA: VÝTVARNÁ VÝCHOVA, VIZUÁLNÍ KULTURA, FILMOVÝ OBRAZ, FILMOVÝ ZÁŽITEK, DĚTSKÁ FILMOVÁ TVORBA, ANIMOVANÝ FILM, DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
ANOTTATION: ARBANOVÁ, L.: FILM IMAGE AS AN OBJECT OF EDUCATION DlSSERTATION THESIS, 2 0 1 0 , CHARLES UNIVERSITY OF PRAGUE, FACULTY OF EDUCATION, DEPARTMENT OF ART EDUCATION, 134 p. Dissertation thesis describes possibilities, benefits and problems that emerge from using film image in art education. It places film into the wider context of contemporary film theory and visual studies, It examines film image from the art educational point of view by defining its specificky among other types of images. It deals with filmic experience as a basic situation when pupils interact with film. It defines active pupil-viewer and active pupil-fílmmaker. Their activity during constructing or reconstructing films fabula leads to different types of knowledge. KEY WORDS: ART EDUCATION, VISUAL CULTURE, FILM IMAGE, FILMIC EXPERIENCE, CHILDRENS FILM MAKING, ANIMATED MOVIE, DIGITAL TECHNOLOGIES