Využití naučné stezky "Údolím Labe" ve výuce botaniky a environmentální výchovy na ZŠ a nižších ročnících víceletých gymnázií se zaměřením na invazní druhy rostlin
Practical use of the natural trail "Through the valley of the river Labe" in teaching botany and environmental education at lower secondary classes with specialization on invasive plant species
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22814Identifiers
Study Information System: 71131
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Dostál, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Naučná stezka "Údolím Labe", spojující města Čelákovice a Lysou nad Labem ve středním Polabí, nabízí spoustu možností a způsobů, jak ji efektivně zařadit a využít ve výuce botaniky a environmentální výchovy, což je hlavním úkolem diplomové práce. Teoretická část zahrnuje charakteristiku přírodních podmínek území naučné stezky a jejího okolí, význam, funkci a zařazení přírodovědné vycházky v Rámcových vzdělávacích programech základního vzdělávání. Didaktická část diplomové práce představuje podrobně zpracované metodiky dvou exkurzí, včetně vytvořených námětů pro práci na trasách. Ty byly zpracovány na základě získaných odpovědí z dotazníku, který byl předložen učitelům přírodopisu ZŠ a nižších ročníků víceletých gymnázií v Lysé nad Labem a v Čelákovicích. Jedna exkurze byla částečně ověřena v praxi. Vycházky jsou zaměřeny na poznávání flóry, s důrazem na invazní druhy rostlin, a přírodních poměrů jednotlivých lokalit naučné stezky s vazbou na environmentální výchovu, resp. ochranu přírody. Nápady pro praktické využití rostlin naučné stezky a jejího okolí ve výuce botaniky a environmentální výchovy nabízí učitelům kapitola v závěru diplomové práce.
Naučná stezka "Údolím Labe", spojující města Čelákovice a Lysou nad Labem ve středním Polabí, nabízí spoustu možností a způsobů, jak ji efektivně zařadit a využít ve výuce botaniky a environmentální výchovy, což je hlavním úkolem diplomové práce. Teoretická část zahrnuje charakteristiku přírodních podmínek území naučné stezky a jejího okolí, význam, funkci a zařazení přírodovědné vycházky v Rámcových vzdělávacích programech základního vzdělávání. Didaktická část diplomové práce představuje podrobně zpracované metodiky dvou exkurzí, včetně vytvořených námětů pro práci na trasách. Ty byly zpracovány na základě získaných odpovědí z dotazníku, který byl předložen učitelům přírodopisu ZŠ a nižších ročníků víceletých gymnázií v Lysé nad Labem a v Čelákovicích. Jedna exkurze byla částečně ověřena v praxi. Vycházky jsou zaměřeny na poznávání flóry, s důrazem na invazní druhy rostlin, a přírodních poměrů jednotlivých lokalit naučné stezky s vazbou na environmentální výchovu, resp. ochranu přírody. Nápady pro praktické využití rostlin naučné stezky a jejího okolí ve výuce botaniky a environmentální výchovy nabízí učitelům kapitola v závěru diplomové práce.