Ekosystémy ve výuce přírodopisu s důrazem na environmentální vzdělávání a výchovu
Ecosystems in science lessons with emphasis on environmental education and training
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22809Identifiers
Study Information System: 71132
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Novotný, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem diplomové práce je seznámení s ekosystémy České republiky a problematikou zařazení ekologie a environmentalistiky v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP ZV), učebnicích přírodopisu a ve školní výuce na 2. stupni ZŠ a nižších ročnících víceletých gymnázií. Teoretická část obsahuje analýzu o zařazení témat ekologie a environmentalistiky v RVP ZV a učebnicích přírodopisu. Současně přibližuje rozdíly učiva systematicky řazeného a učiva pojatého po ekosystémech a zahrnuje přehled flory a fauny u vybraných modelových ekosystémů lesa, pole, louky, rybníka a sídliště. V dotazníkovém šetření bylo prostřednictvím dotazníků zjišťována reálná situace o způsobu řazení učiva v hodinách přírodopisu a celkový zájem učitelů a žáků o uvedená témata. V konečných výsledcích dotazníkového šetření byly porovnávány výsledky šetření z klasických škol a škol s titulem Ekoškola. Praktická část se zabývá náměty s tématikou ekosystémů, které mají učiteli pomoci obohatit hodiny přírodopisu a žákům přiblížit život rostlin a živočichů v ekosystémech České republiky. Náměty jsou zpracovány ve formě pracovních listů. Praktická část diplomové práce byla ověřena v 7. a 8. ročnících ZŠ.
The subject of the diploma thesis is to familiarize with the ecosystems of the Czech Republic and issues concerning the inclusion of ecology and environmental science in the Framework Educational Programme for Primary Education (RVP ZV), natural history textbooks and in school classes in the 2nd stage of primary schools and lower years of multi-year grammar schools. The theoretical part contains an analysis about the inclusion of ecology and environmental science topics in the RVP ZV and natural history textbooks. At the same time, it details the differences of subject matter systematically arranged and subject matter conceived by ecosystems, and includes an overview of the flora and fauna in selected model ecosystems of a forest, field, meadow, pond, and housing estate. The real situation concerning the method of arrangement of the subject matter in natural history lessons and the overall interest of teachers and pupils in the given topics were investigated by means of questionnaires in a questionnaire survey. The results of the survey from classical schools and schools titled Eco-School (Ekoskola) were compared in the final results of the questionnaire survey. The practical part deals with suggestions concerning ecosystems that are to help teachers to enrich their natural history lessons and to give the...