Hry a pomůcky pro těžce zrakově postižené děti a jejich vidící vrstevníky
Games and aids for gravely visually handicapped children and their seeing coevals
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22746Identifiers
Study Information System: 76284
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Hry a pomůcky pro těžce zrakově postižené děti a jejich vidící vrstevníky" má čtyři části. První část se zabývá teorií her, druhá se zabývá didaktickými, kompenzačními i takovými pomůckami, které jsou určeny ke hrám. Třetí kapitola se věnuje výrobě hmatových her, knížek a pomůcek. Tomu, jaké materiály využít, čemu se při výrobě vyvarovat. Čtvrtá část obsahuje konkrétní ukázky her, knížek a pomůcek vhodných pro těžce zrakově postižené děti a jejich vidící vrstevníky. Přičemž ani jedna strana není zvýhodněna. V této části jsou popsány hry běžně vyráběné, které jsou použitelné bez jakýchkoli úprav nebo jen s jednoduchými úpravami. Ještě jsou tu zařazeny známé společenské hry, které je nutno vytvořit celé znovu. Najdeme zde také hry, knížky a pomůcky, které byly prvotně vytvořené pro těžce zrakově postižené děti, ale využívat je mohou i děti intaktní a všichni ti, kteří si s těžce zrakově postiženými hrají.
Dissertation "Games and aids for gravely visually handicapped children and their seeing coevals" have four parts. The first part is occupied with theory of plays, the second one deal with didactics, compensatory and those aids, which are appointed to plays. The third chapter engages in production of tactile games, books and aids. The topics are materials, that can be used, and things which should be avoided. The fourth part includes illustrations of concrete games, books and aids which are suitable for gravely visually handicapped children and their seeing coevals. The crucial fact is that not a single side is advantaged. This part describes commonly made games which could be used without any editing or with slight editing. There are also placed famous party games, books and aids, which are inevitable to be completely made in as follows special edition. This part contains also games and aids primarily developed for gravely visually handicapped children. But also this games and aids can be used by intact children and all people who play with gravely visually handicapped.