Výchova k občanství - Člověk ve společnosti - didaktická analýza tematického okruhu a jeho realizace ve výuce
Civic Education - Man in Society - Didactic Analysis of the Thematic Area and Its Realization in Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22492Identifiers
Study Information System: 86776
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Jirásková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem diplomové práce bylo na základě didaktické analýzy a analýzy výukových cílů tematického okruhu "Člověk ve společnosti" vytvořit výukový materiál využitelný pro učitele i žáky ve výuce Výchovy k občanství v 6. a 7. ročníku základních škol. Výběr tématu práce byl ovlivněn především naléhavou potřebou vytvořit výukový materiál, který by odpovídal současným principům ve výchově a vzdělávání, jak je zakotvuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, a pomoci tak učitelům v jejich pedagogické praxi. K tvorbě výukového materiálu byly vybrány dva tematické celky - Naše škola, Vztahy mezi lidmi. Výukový materiál byl zpracován formou metodických příruček a pracovních listů, které byly testovány na vybraných základních školách.63 Testování výukového materiálu umožnilo flexibilně reagovat na podněty žáků i učitelů a smysluplně korigovat výstupy vzniklé na základě teoretických východisek a didaktické analýzy s živou školní zkušeností. Nejdůležitější principy, které vtiskly charakter této práci a zásadně ovlivnily její způsob utváření a směřování, jsou především koncepce přípravy tematického celku podle M. Pasche, koncepce struktury pojmů J. S. Brunera využitá spolu s mentálním mapováním v pojmové a vztahové analýze učiva. V neposlední řadě byl také kladen důraz na aktivní a samostatné myšlení a přístup...
The aim of this master's thesis was to create educational material for teachers and students for the subject Citizenship education for 6th and 7th grades in primary schools based on didactic analysis and analysis of the target educational domain "Person in Society". The choice of the topic was influenced by the urgent need to create educational material which would correspond to the current principles in upbringing and education as they are given by the Framework Educational Program for primary education in terms of the curricular reform of the current Czech education, and in this way to help teachers with their pedagogic experience. Two thematic pieces were chosen to create the educational material - Our School, Relations between People. The educational material was fashioned into the form of a methodical guidebook and workbooks which were tested at chosen primary schools.64 The testing of the educational material allowed for flexible response to the student's and teacher's suggestions and meaningful revision of incurred issues based on theoretical resources and didactic analysis of the real school experience. The most important principals which formed the character of this work and fundamentally influenced the manner of creation and meaning are above all the concept of preparation of the thematic piece...