Ochrana základních lidských práv v africkém prostředí (Zimbabwe) - komparace s kontinentálním typem právní kultury
Protection of basic Human Rights in the African System (Zimbabwe) - and its Comparison with the Continental legal system
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22489Identifiers
Study Information System: 86395
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Jirásková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá africkým regionálním systémem ochrany lidských práv, jeho základními prvky, ústředními orgány a výsledky jejich součinnosti. Cílem práce je zjistit, zda je nastavení lidsko-právní ochrany v současnosti schopno garantovat efektivní ochranu základních práv obyvatel afrického kontinentu. První část práce vymezuje lidská práva v historickém a pojmovém kontextu. Pro potřeby komparativní analýzy následuje pojednání o systému ochrany v kontinentálním právu, spolu s naznačením "nadstavbových" možností, kterými disponují občané v rámci komunitárního práva členských států EU. Africký právní systém jakožto vodící linie celé práce je aplikován na příkladu státu Zimbabwe. Zde je na základě praxe demonstrováno, že přes formální systém ochrany na úrovni Africké unie a jejich orgánů se africký region stále potýká s vážným porušováním lidských práv pramenícím především na státní úrovni, jejichž ochranu a nápravu nebyl doposud systém schopný zabezpečit. Práci uzavírá zobecňující komparace obou regionálních mechanismů ochrany lidských práv a využití této problematiky pro pedagogickou praxi.
The diploma thesis in question attempts to map the African regional system of human rights protection, its basic elements, central institutions and the results of their cooperation. The work aims to find out whether the current set-up is capable of ensuring an effective protection of human rights of the African citizens. The first part of the thesis focuses at the definition of human rights in their historical and conceptual context. For the needs of the comparative analysis, a part dealing with the protection of human rights in the continental legal system follows, together with a suggestion of the "superstructural" options that the citizens of the member states of the European Union have disposal of. The African legal system as the guiding line of the thesis is applied on the case of Zimbabwe. This is where practice shows that despite the existence of a formally existing system under the African union and its institutions, the African region is facing serious human rights violations for which there is no sufficient safeguard. The thesis concludes with the provision of a generalizing comparison of the two regional mechanisms of human rights protection and the application of this area of study in the sphere of education and teaching practice.