Člověk s mentálním postižením v období přechodu ze školy do zaměstnání
People with intellectual disabilities in time of transition from school to employment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22254Identifiers
Study Information System: 87653
CU Caralogue: 990014845950106986
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se věnuje problematice přechodu lidí s mentálním postižením ze školy do zaměstnání. Úvodní kapitoly představují mentální postižení a jeho stupně, období adolescence lidí s mentálním postižením, jejich možnosti vzdělávání a profesní přípravy. Další část se věnuje tranzitnímu programu. Cílem dotazníkového šetření je zjistit, jakých možností využívají praktické školy a odborná učiliště v Praze při přechodu svých studentů ze školy do zaměstnání. Z analýzy dat vyplývá, že školy nabízejí spolupráci rodičům studentů při plánování přechodu, dále že většina škol je informována, kam jejich absolventi po ukončení studia odcházejí, školy mají zajištěny praktická cvičení nejen na cvičných pracovištích, ale i v provozech podniků. Šetření také
The diploma thesis deals with problems of people with intellectual disabilities in transition from school to employment. Introductory chapters describe intellectual disabilities and their grades, adolescence of people with intellectual disabilities, their possibilities of education and preparation for profession. Next part addressess a transitional program. The aim of questionnaire survey is to explore possibilities of practical schools and training colleges in Prague during transition of their students from school to employment. The data analysis shows that schools offer parents of students cooperation in planning the transition, futher on most of the schools are informed where their graduates leave after graduation, practical lessons take place not only in training workplace but also in business operations. The survey shows that scholls know the transitional program, but rather do not use it.
