Výchova k demokratickému občanství v primární škole (role průřezového tématu v českém a britském kurikulu)
Education for citizenship at primary schools (role of the subject in Czech and British national curriculum)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22193Identifiers
Study Information System: 83852
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce Výchova k demokratickému občanství v primární škole analyzuje problematiku výchovy k demokratickému občanství v primární škole z hlediska její role v českém kurikulu. Přístup k výuce tohoto předmětu reflektuje pomocí porovnání školních vzdělávacích programů několika vybraných škol v ČR, dále pak nabízí přehled výukových materiálů. K pochopení dané situace v ČR nabízí srovnání s rolí tohoto předmětu v kurikulu ve Velké Británii a rozšíření jeho významu dokládá na přehledu zdrojů britských aktivit jak v tištěné, tak i elektronické podobě. V praktické části zjišťuje, jakou měrou a jakým způsobem ovlivňují aktivity přenesené z britského prostředí a aplikované na českých žácích prvního stupně jejich náhled na svět v otázkách úzce spjatých s výchovou k demokratickému občanství.
The diploma thesis Education for democratic citizenship analyses the issue of education for democratic citizenship in primary schools in terms of its role in the Czech curriculum. The approach to teaching this subject is reflected by comparing some school educational programs of selected schools in the CR, as well as provides an overview of teaching materials. To understand the situation in the CR the role of this subject in the curriculum of the UK is offered for comparison. Its compounding meaning is ilustrated thanks to the list of activities both printed and electronic. The practical part determines how much and in which way the activities carried over from the UK environment and applied to the Czech primary school influence pupils' insight into the world on issues closely linked with education for democratic citizenship.