Terapeutický pes v běžné mateřské škole
Therapeutical dog in a regular nursery
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22189Identifiers
Study Information System: 88027
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Mrkosová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce Terapeutický pes v běžné mateřské škole poukazuje na výjimečný, odborníky potvrzený vztah mezi předškolním dítětem a psem. Na základě tohoto faktu a uskutečněného akčního výzkumu navrhuje autorka metodu canisterapie jako možnou cestu ke snazší adaptaci dětí v mateřské škole, k uspokojování jejich emocionálních potřeb a k vytvoření celkově příjemnějšího klimatu ve třídě. Aktivity s terapeutickým psem mohou do mateřských škol běžného typu přinést radost a alternativní vzdělávací postupy pro děti úzkostné, děti trpící různými poruchami chování, děti ze znevýhodněného socio-kulturního prostředí i pro děti s problémy v oblasti komunikace.
The thesis ' Therapeutical dog in a regular nursery' adverts to the extraordinary relationship, verified by professionals, between pre-school children and dogs. This fact together with carried out research forms the basis of the author's proposal to use canistherapy to aid children's easier adaptation in nursery, accommodate their emotional needs and create a more pleasant atmosphere in the classroom. Activities with a therapeutical dog can bring happiness and alternative educational practices for anxious children, children suffering from behaviour disorders, children from disadvantaged families as well as children with communication problems.