Sourozenecký vztah v mladším školním věku
Sibling relationship in middle chilhood
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21816Identifiers
Study Information System: 81646
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Rendl, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Tato rigorózní práce se zaměřuje na mapování sourozeneckého vztahu u dětí v mladším školním věku. Za svůj cíl si klade nalézt specifická témata, která v tomto vztahu v mladším školním věku vystupují. Odpověď hledá v odborné literatuře a kvalitativním výzkumu, který má za cíl uskutečnit sondu do prožívání sourozeneckého vztahu u osmi až desetiletých dětí. Na základě výsledků výzkumu se práce orientuje na rozbor dvou stěžejních témat, kterými jsou hry a konťliktní situace dětí. V jejich analýze se zobrazuje zcela konkrétní prožitek sourozeneckého vztahu dětí. Nalezneme zde informace o tom, jak své sourozence, sourozenecký vztah a sebe sama v rámci vztahu reflektují děti v mladším školním věku. Práce zachycuje společné a rozdílné rysy vztahu u dětí stejného a opačného pohlaví, nahlíží na vztah očima dětí dvou základních sourozeneckých pozic a zvýrazňuje obraz vztahu typický pro jednotlivé sourozenecké konstelace. Díky poznatkům několika autorů, kteří se sourozeneckými vztahy zabývají, jsou výsledky výzkumu vysvětleny v souvislosti s dynamickými ději vztahu, jako je ambivalence, rivalita, identifikace a deidentifikace.
In my rigorous thesis 1 focus at describing sibling relationship in middle childhood. I have an aim of finding those specific themes that emerge in this relationship in middle childhood. I search for answers in literature as well as in qualitative research. The purpose of this research is to make an insight into the ways this relationship is experienced by eight to ten-year-old children. On the basis of outcomes of this research I then focus on a detailed analysis of two crucial themes, namely the playing activities and conflict situations of children. In the analysis of these themes a concrete way is reflected of experiencing the sibling relationship in childhood. I provide information on how children in middle childhood perceive and reflect their siblings, the sibling relationship, and themselves in this relationship. This thesis captures both common as well as different aspects of this relationship with children of the same and opposite sex; it examines this relationship through the eyes of children in two basic sibling positions, and it highlights a picture of this relationship typical for various sibling constellations. Thanks to findings of several authors who have dealt with sibling relationships, the outcomes of my research are explained in connection to dynamic aspects of this relationship such as...