Profesní standard ve zkvalitňování učitelské profese
Professional standard in the improvement of the teaching profession
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21524Identifikátory
SIS: 80469
Katalog UK: 990011395260106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Spilková, Vladimíra
Urbánek, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
3. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Disertační práce se zabývala hledáním odpovědí na výzkumné otázky a dosažením stanovených cílů vymezených na začátku práce: Jaká je uplatnitelnost profesního standardu učitele jako prostředku stanovování a prokazování kvality učitele? Profesní standard a jeho uplatnitelnost bylo možné sledovat nejdříve při tvorbě evaluační strategie a následně při aplikaci této strategie v jednotlivých případových studiích. Za nej významnější přinos profesního standardu lze považovat to, že přináší souhrn ukazatelů kvality učitele, který je však dobré vnímat jako vývojeschopný živý mechanismus, který reflektuje změny vzdělávacího kontextu. Možno sledovat in Vašutová (2001b) a Vašutová (2007), kdy v jednotlivých charakteristikách kompetencí dochází vývoji. Jak lze pracovat s profesním standardem při vytváření evaluační strategie? Profesní standard se může stát východiskem pro tvorbu evaluační strategie na základě toho, že je možné ho vnímat jako charakteristiku kvality učitelovy práce, na níž se dohodlo více stran (akademická obec, učitelé, ředitelé škol...). Charakteristika kvality obsažená v profesním standardu skýtá široké využití v oblasti evaluace. Jak lze evaluační strategii uplatnit ve výzkumu kvality učitele? Evaluační strategie představuje životaschopný, profesionalitu podporující metodologický komplex. Pozorování,...
Many documents dealing with education policy consider professional standard one possible type of teachers' work stimulation. The absence of a document of this type is increasingly being felt in Czech educational environment. How can we support teacher's work in present conditions so that it reaches the highest possible quality? One of the possible solutions is to approach professional standard as a set of quality criteria and indicators that can be used in evaluation. This thesis develops an evaluation strategy using a professional standard that has been specified based on educational goals and objectives and school functions. By connecting quality indicators defined in the aforesaid standard with the components of teacher's professional behaviour (4 I) this thesis has developed an original evaluation strategy focused on teachers' work support. At creation of the evaluation strategy, proposed professional standards are utilised as a formative conception; they may serve namely to specify criteria of teacher's quality. The main purpose of the standards lies in formulation of qualification requirements for entering the profession; however, this specification also allows us to conceive the term of "above standard". The basic methods of the evaluation strategy include: case study, monitoring, interview, content...
