Komplexní péče o děti s kombinovaným mentálním a tělesným postižením
Comprehensive care for children with multiple disabilities (combination of mental and physical disabilities)
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21521Identifiers
Study Information System: 80449
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Stejskal, Bohumil
Černá, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Hlavním tématem práce je komplexní péče o děti s kombinovaným mentálním a tělesným postižením. Teoreticko-metodická část je zaměřena na užívanou terminologii, odhad počtu těchto žáků v našich školách a zejména na komplexní péči/rehabilitaci. V textu je akcentována léčebná složka komplexní péče a možnosti její realizace ve školách (metody léčebné rehabilitace využitelné ve školách, polohování). Ve druhé části práce jsou prezentovány výsledky realizovaných výzkumů, které se týkají edukace a komplexní péče o děti s mentálním a kombinovaným postižením. Jedná se o dva na sebe navazující výzkumy, kde je použita odlišná metodologie. Prvním je výzkum kvantitativní (deskripce a analýza vzdělávání žáků s mentálním a kombinovaným postižením integrovaných v běžných školách) a následují výsledky výzkumu kvalitativního (analýza a komparace vzdělávání žáků s kombinovaným postižením ve školách speciálních a běžných). Závěr obsahuje shrnutí výsledků a diskusi k nim.
The main topic of my work is comprehensive care for children with multiple disabilities (combination of mental and physical disabilities). The theoreticmethodical part is aimed at used terminology, estimated number of such pupils in our schools and at comprehensive care/rehabilitation. Main stress is put on medical rehabilitation and the possibility of using it at schools (methods of medical rehabilitation used at schools, positioning). In the second part results of research work connected with education and comprehensive care for children with mental and multiple disabilities are presented. They are two separate pieces of research connected together with different methodology used in each of them. The first one is a quantitative research (description and analysis of education of pupils with mental and multiple disabilities integrated in common schools). The second one is a qualitative research (analysis and comparison of education of children with multiple disabilities in special and common schools). The summary and a discussion are at the end of the work.