Dětské světy a fenomény reality v německy psané problémově orientované literatuře pro mládež v poslední třetině 20. a na začátku 21. století
Children's worlds and phenomena of reality in a problem-oriented written in German Literature for young people in the last third of the 20th and the beginning of the 21st Century
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21511Identifikátory
SIS: 80481
Katalog UK: 990011934220106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kouřimská, Milada
Lenčová, Ivica
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
29. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Projekt se zaměřuje na práci s celistvým literárním textem. Těžiště projektu spočívá v seznámení s románem "Malka Mai" od Mirjam PRESSLEROVÉ, románem s vícesměrnou adresností textu, zachycujícím dětství v době druhé světové války. Jádrem projektu je společné čtení a reflexe textu. Literární projekt má sloužit jako pozvánka k četbě románu - jeho cílem je otevřít diskusi k interkulturním aspektům tématu, přesahujícímu oblast literatury. Projekt tímto způsobem zdůrazňuje nutnost všeobecného historického a společenského přehledu, povědomí o druhé světové válce jako o jedné z klíčových událostí 20. století. Je prostředkem k prohloubení literárních a sociálních kompetencí a zároveň umožňuje automatické rozvíjení kompetencí jazykových (včetně kompetencí komunikačních). Didaktická adaptace románu "Malka Mai" je určena pro studenty čtyřletých gymnázií a studenty vyššího stupně víceletých gymnázií. Lze ji využít také na dalších typech středních škol, na kterých se němčina vyučuje jako první nebo druhý cizí jazyk.
The presentend dissertation deals with children's literature/young-adult fiction in the scope of literary scientific study and foreign language education. It is an issue that has an interdisciplinary quality which offers an interesting linkage between literary science, pedagogy and didactics. Simultaneously, it is a field that has not been completely researched yet. Literary science focused on children's literature or young-adult fiction has been continuously developing since 1960s/1970s. It has only started to establish itself as a partial literary scientific and literary didactic discipline applied in foreign language education.
