Výukové a diagnostické možnosti prostředí Pavučiny u žáků ve věku 3. a 4. třídy ZŠ
Educational and Diagnostic Potentials of the Surroundings Cobwebs in Classes in Classes of Pupils at the Age 3rd and 4th Year of Elementary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21013Identifiers
Study Information System: 74083
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Bomerová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce představuje výsledky zkoumání matematického prostředí Pavučiny ve 3. a 4. ročníku ZŠ. První kapitola vymezuje prostředí pavučin z matematického hlediska, kapitola druhá se zabývá didaktickým využitím pavučin. Následující oddíl popisuje na základě fragmentů z experimentů zajímavé jevy, které se objevily při řešení pavučinových úloh žáky 3. a 4. ročníku ZŠ, a poukazuje na jejich možné příčiny. Jeho součástí je i shrnutí výsledků kvantitativního experimentu. Poslední kapitola práce líčí průběh pracovní dílny na konferenci Dva dny s didaktikou matematiky 2009 v Praze a popisuje vstupy a podněty posluchačů tématu prostředí pavučinových úloh. Přílohy obsahují kompletní zpracování jednotlivých experimentů skládající se z protokolu, evidence, komentářů, kaskády řešených úloh a videozáznamu.
The Diploma Thesis presents the outcomes of the research based on solving the tasks of a mathematical surroundings Cobwebs by the pupils of the 3rd and the 4th classes of elementary school. The first chapter defines the surroundings from the mathematical point of view, the chapter two deals with the didactic application of Cobwebs. Interesting pieces of phenomenon occurred in the experiments and its roots are described in the following chapter as well as the results of a quantitative experiment. The last part of the thesis shows a course of the workshop at the conference Dva dny s didaktikou matematiky 2009 in Prague and describes the participants' comments to the surroundings of Cobweb tasks. The supplements include an elaboration of the experiments containing the protocol, evidence, comments, the cascade of the tasks and the video recording.