Podněty z pedagogiky C.Freineta pro naši primární školu
C. Freinet's pedagogy for primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21009Collections
- Kvalifikační práce [14378]
Author
Advisor
Referee
Poche Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords
Keywords not foundTato diplomová práce se zabývá pedagogikou Célestina Freineta a zaměřuje se na techniku meziškolní korespondence. Teoretická část stručně charakterizuje rysy Freinetovy pedagogiky, popisuje pojetí jednotlivých předmětů a vybraných technik. Snaží se naznačit možnost jejich využití na prvním stupni základní školy v rámci současné transformace českého školství. Dále srovnává existující české projekty týkající se dopisování s Freinetovou technikou meziškolních výměn. Praktická část dokumentuje a reflektuje zkušenosti získané na praxi v zahraniční škole freinetovského typu a dále se zabývá zjišťováním možnosti začlenění techniky korespondence ve výuce na běžných českých školách.
This diploma thesis treats of Célestin Freineťs pedagogy and it focuses on the technique of interscholastic correspondence. The theoretical part briefly characterizes the features of Freineťs pedagogy, describes the conception of the particular subjects and selected techniques. It tries to indicate the possibility of their application in Czech elementary schools within the framework of contemporary transformation process of the Czech education systém. Further, it confronts the existing Czech projects concerning correspondence with the interscholastic exchange technique by Freinet. The practical part describes and reflects experience gained during the practice at a foreign school of the Freineťs type and it also deals with the acquisition of the possible incorporation of the correspondence technique in the education in the current Czech schools.