Hodnocení porozumění vybraným chemickým konceptům studenty prvních ročníků vysokých škol
Assessment of First-Year University Students' Understanding of Selected Chemical Concepts
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205762Identifikátory
SIS: 272455
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koperová, Dominika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Konceptuální porozumění, miskoncepce, chemické koncepty, třívrstvé úlohy, Chemical Concepts Invertory (CCI)Klíčová slova (anglicky)
Conceptual understanding, misconceptions, chemical concepts, three-tier tasks, Chemical Concepts Inventory (CCI)Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu konceptuálního porozumění chemie u studentů 1. ročníku vysokých škol v České republice. Jsou v ní identifikovány silné a slabé stránky v porozumění základním chemickým konceptům. Pro výzkum byly použity specifické úlohy z Chemical Concepts Invertory (CCI), upravené do podoby třívrstvých úloh pro možnosti získání hlubšího porozumění studentským miskoncepcím. Teoretická část práce se nejprve věnuje teorii konceptuálního porozumění a miskoncepcí v chemii, včetně jejich definice, příčin a dopadů na vzdělávací proces. Dále jsou popsány metodické přístupy k identifikaci mylných představ studentů, se zvláštním důrazem na použití třívrstvých úloh. Tato část zahrnuje také přehled dosavadního výzkumu v oblasti konceptuálního porozumění chemie a miskoncepcí. Kromě toho je podrobně popsán vývoj Chemical Concepts Invertory (CCI). Následně jsou definovány cíle práce, metody a výsledky výzkumu. Hlavním cílem bylo zjistit úroveň porozumění chemickým konceptům, jejich schopnost vysvětlit své odpovědi a jejich sebejistotu při odpovídání. Výsledky ukázaly, že studenti měli relativně dobrou schopnost identifikovat správné odpovědi v uzavřených otázkách, avšak potýkali se s obtížemi při formulaci správných a logických argumentů. Kombinace správné odpovědi a správného...
This diploma thesis focuses on analyzing the conceptual understanding of chemistry among first-year university students in the Czech Republic. It identifies both strengths and weaknesses in students' comprehension of fundamental chemical concepts. For the research, selected tasks from the Chemical Concepts Inventory (CCI) were adapted into a three-tier format to enable deeper insight into students' misconceptions. The theoretical part of the thesis first addresses the theory of conceptual understanding and misconceptions in chemistry, including their definitions, causes, and impact on the educational process. It also describes methodological approaches to identifying students' misconceptions, with a special emphasis on the use of three- tier tasks. This section further includes an overview of previous research in the field of conceptual understanding in chemistry and misconceptions, along with a detailed description of the development of the Chemical Concepts Inventory (CCI). The thesis then defines its research objectives, methodology, and results. The main goal was to determine the level of understanding of chemical concepts, students' ability to explain their answers, and their confidence when answering. The results showed that while students had a relatively good ability to identify correct...
