Analýza problematiky genderu a genderové rovnosti v národních kurikulárních dokumentech Česka, Estonska, Irska a Švédska
Analysis of Gender and Gender Equality Issues in National Curricular Documents of Czechia, Estonia, Ireland and Sweden
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205269Identifikátory
SIS: 217499
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Knecht, Petr
Jarkovská, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
29. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
gender, genderová rovnost, analýza dokumentů, genderově citlivé kurikulum, teorie zápůjček, národní kurikulární dokumentyKlíčová slova (anglicky)
gender, gender equality, document analysis, policy borrowing, gender sensitive curriculum, national curricular documentsGenderová rovnost a další aspekty genderové problematiky jsou zdůrazňovány jako jedny z priorit nadnárodních vzdělávacích strategií, přesto je zařazení této problematiky do kurikula v některých zemích v současnosti zpochybňované. Tato analýza dokumentů zkoumá zohlednění a integraci genderu, genderových témat a problematiky do národních kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání čtyř zemí: Česka, Estonska, Irska a Švédska. Výzkum se opírá o koncept genderově citlivého kurikula a teorii zápůjček, skrze kterou interpretuje výsledky. Analyzované země byly vybrané na základě hodnot v Indexu genderové rovnosti, kde získaly skóre genderové rovnosti od nejvyšší po nejnižší hodnotu s cílem analyzovat různé perspektivy a přístupy ke genderové rovnosti. Disertace využívá kvalitativní a kvantitativní obsahovou analýzu pro zmapování toho, jak je genderová problematika zakotvena v kurikulárních dokumentech, a srovnání vybraných zemí. Výzkum využívá koncept genderově citlivého kurikula a výsledky jsou interpretovány z pohledu teorie zápůjček. Analýza kurikulárních dokumentů vedla k vytvoření kategorií, díky kterým je možné systematicky popsat zohlednění a integraci genderové problematiky do struktury kurikulárních dokumentů. Výsledky jednotlivých zemí jsou srovnány mezi sebou a odhalují značné rozdíly mezi zeměmi....
Gender equality and the broader spectrum of gender-related issues are highlighted as a priority in supranational education strategies, yet the inclusion of this issue is currently being contested in some countries. This dissertation investigates how gender, gender topics and associated issues are acknowledged and integrated in the national curriculum documents for primary education of four countries: Czechia, Estonia, Ireland and Sweden. The sample was selected with the use of the Gender Equality Index, so that the analysed countries span the continuum from top to low performers and thus represent diverse perspectives and approaches. Using qualitative and quantitative content analysis, the study maps the extent to which gender issues are embedded in the national curricular documents and compares the selected countries. The research is framed by the concept of gender-sensitive curriculum and the results are interpreted through policy-borrowing perspective. The analysis led to a set of analytical categories that allow complex description of how gender issues are taken into account and integrated within the structures of the curricular documents. The findings reveal significant cross-national differences and contrasts. The Czech curricular document devotes minimal attention to gender despite declarations in...
