Tranzice ze školy do zaměstnání u mladých dospělých s mentálním postižením
Transition from school to other life stages in young adults with intellectual disabilities
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204762Identifikátory
SIS: 266360
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Felcmanová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
osoba s mentálním postižením, dospělost, tranzitní program, tranziceKlíčová slova (anglicky)
Person with intellectual disabilities, adulthood, transition planning, transitionTato bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu mladých dospělých s mentálním postižením ze školy do zaměstnání, který představuje klíčový milník na cestě k samostatnému a dospělému životu. Cílem práce je porozumět tomu, jak mladí lidé s mentálním postižením toto období vnímají, jaké mají zkušenosti, potřeby a očekávání, s jakými překážkami se během tranzice setkávají a jakou formu podpory považují za přínosnou a efektivní. Teoretická část práce se zaměřuje na specifika mentálního postižení v kontextu dospívání, přechodu do dospělosti a začlenění na trh práce. Zvláštní důraz je kladen na význam podpory v tomto období, především prostřednictvím tranzitních programů a dalších forem podpory poskytované sociálními službami. Empirická část vychází z kvalitativního výzkumu, který byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů s mladými dospělými, kteří se účastnili tranzitního programu. Data byla transkribována a analyzována pomocí metod otevřeného, axiálního a selektivního kódování. Výsledky ukazují, že klíčovou roli v procesu přechodu do dospělosti a zaměstnání hraje podpora rodiny, odborníků a pracovníků služeb, respektování individuálních potřeb a přání jednotlivce a možnost aktivního zapojení do rozhodovacích procesů. Práce přispívá k hlubšímu pochopení této specifické životní etapy a...
This bachelor's thesis explores the issue of transition from school to employment among young adults with intellectual disabilities, a crucial milestone on the path toward independent and adult life. The aim of the thesis is to understand how young people with intellectual disabilities perceive this transitional period, what their experiences, needs, and expectations are, what barriers they encounter, and what forms of support they find beneficial and effective. The theoretical part of the thesis focuses on the specific characteristics of intellectual disabilities in relation to adolescence, the transition to adulthood, and employment integration. Particular attention is paid to the importance of support during this period, especially through transition programs and other forms of support provided by social services. The empirical part is based on qualitative research carried out through semi-structured interviews with young adults who participated in a transition program. The collected data were transcribed and analyzed using open, axial, and selective coding. The findings show that family support, guidance from professionals and service providers, respect for individual needs and preferences, and the opportunity to participate actively in decision-making processes play a key role in a successful...
