Teacher and Student Perspectives on Homogeneous and Heterogeneous ELT Grouping: A Comparative Case Study in Czech Primary Schools
Homogenní a heterogenní skupiny ve výuce anglického jazyka perspektivou žáků a učitelů: srovnávací případová studie na 1. stupni českých základních škol
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203692Identifikátory
SIS: 278509
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Müller Dočkalová, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
12. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dělení žáků podle schopností, homogenní a heterogenní třída, výuka anglického jazyka (ELT), self-efficacy, well-being, diferenciace, rozřazovací test, cizojazyčné vzdělávání na 1. stupni ZŠ, inkluzivní vzdělávání, žákovská perspektivaKlíčová slova (anglicky)
ability grouping, homogenous and heterogenous class, English language teaching, self-efficacy, well-being, differentiation, placement test, foreign language education in primary schools, inclusive education, learner perspectiveTato diplomová práce zkoumá pohled učitelů a žáků na homogenní a heterogenní dělení skupin ve výuce anglického jazyka jako cizího jazyka na 1. stupni českých základních škol. Prostřednictvím srovnávací případové studie čtyř skupin žáků pátého ročníku na dvou školách se zaměřuje na to, jak různé formy skupinového dělení ovlivňují vzdělávací zkušenosti a dynamiku ve třídě. Smíšený výzkumný design zahrnující pozorování výuky, rozřazovací testy, žákovské dotazníky a rozhovory s učiteli umožnil detailní analýzu a triangulaci dat. Ačkoliv je dělení žáků podle jazykové úrovně v českém kontextu ve výuce angličtiny běžnou praxí, chybí zde rozsáhlejší výzkumy, které by tuto praxi analyzovaly nejen z hlediska efektivity učení, ale i z perspektivy samotných žáků. Mezinárodní studie se často soustředí na výsledky učení či efektivitu výuky, přičemž věnují jen omezenou pozornost subjektivnímu prožívání žáků. Tato práce se snaží tuto mezeru vyplnit zkoumáním žákovské sebedůvěry, motivace a celkového prožitku z výuky a zároveň se zaměřuje na to, jak učitelé jednotlivé modely hodnotí a reflektují. Výsledky ukazují, že žákovské zkušenosti byly ovlivněny nejen jazykovou úrovní, ale také školní kulturou a postoji svých učitelů. I žáci se srovnatelnými testovými výsledky popisovali výrazně odlišné zkušenosti v...
This diploma thesis explores teacher and student perspectives on homogeneous and heterogeneous grouping in English as a Foreign Language (EFL) instruction at Czech primary schools. Through a comparative case study of four 5th-grade groups across two schools, it investigates how different grouping practices shape learning experiences and classroom dynamics. A mixed-methods approach - including classroom observation, placement tests, student questionnaires, and teacher interviews - enabled in-depth analysis and data triangulation. Although ability grouping is widely used in Czech EFL education, the findings reveal that its impact is far from neutral. Previous research often focuses on academic outcomes or teaching effectiveness, with limited attention to students' voices and affective experiences. This thesis addresses that gap by examining how students perceive their motivation, engagement, self-confidence, and enjoyment - and how teachers reflect on their practice in each model. Grouping outcomes were influenced not only by language proficiency but also by school culture, teacher beliefs, and students' emotional needs. Students with similar test scores reported very different experiences depending on how safe, supported, and valued they felt. Homogeneous groups provided learners with adequate...
