Bullying in Young Adult Literature: 13 Reasons Why and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian
Zobrazení šikany v literatuře pro dospívající: 13 Reasons Why a The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203685Identifikátory
SIS: 281828
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ženíšek, Jakub
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
12. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jay Asher, Sherman Alexie, literature pro mládež, šikana, postavení oběti, strategie zvládání, sebevražda, rasismusKlíčová slova (anglicky)
Jay Asher, Sherman Alexie, Young-Adult literature, bullying, victimhood, coping mechanisms, suicide, racismTato diplomová práce se zaměřuje na zobrazení šikany v literatuře pro mládež, konkrétně ve dvou soudobých románech: Thirteen Reasons Why (2007) od Jaye Ashera a The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (2007) od Shermana Alexieho. Cílem práce je analyzovat především ztvárnění různých forem šikany zobrazené v obou dílech, jejich dopad na hlavní postavy a zhodnotit jejich autenticitu stejně jako vhodnost těchto děl pro mladé čtenáře, zejména s ohledem na vzdělávání o šikaně. Teoretická část definuje pojem šikany, její příčiny, důsledky a zvládací strategie. Praktická část se zabývá analýzou konkrétních situací šikany v obou románech, vývojem hlavních postav a porovnáním sdělení, která mohou čtenáři z knih vyvodit. Závěr práce poukazuje na pozitivní i problematické aspekty obou knih - zatímco Asherovo dílo může nevhodně prezentovat sebevraždu jako formu pomsty, Alexieho příběh zase místy násilí a šikanu zlehčuje. Práce zároveň zdůrazňuje, že literatura má velký vliv na čtenáře a jejich postoje k šikaně, a proto by měla být v kontextu výuky doprovázena diskuzí a odborným vedením, aby nedošlo k nepochopení sdělení. KLÍČOVÁ SLOVA Jay Asher, Sherman Alexie, Thirteen Reasons Why, The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, literature pro mládež, šikana, postavení oběti, strategie zvládání,...
This diploma thesis focuses on the portrayal of bullying in young adult literature, specifically in the novels Thirteen Reasons Why (2007) by Jay Asher and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (2007) by Sherman Alexie. The aim of the thesis is to analyse the different forms of bullying depicted in both works, their impact on the main characters, and to evaluate the authenticity of its portrayal and the suitability of these novels for young readers, particularly in the context of bullying education. The theoretical part defines bullying, its causes, consequences, and coping strategies. The practical part analyses specific instances of bullying in both novels, the development of the main characters, and compares the messages that readers may take from the books. The conclusion highlights both the positive and problematic aspects of the novels - while Asher's work may inappropriately present suicide as a form of revenge, Alexie's story at times downplays violence and bullying. The thesis also emphasizes that literature has a significant influence on readers and their attitudes toward bullying, and therefore should be accompanied by guided discussion and professional instruction to prevent misinterpretation of its messages. KEYWORDS Jay Asher, Sherman Alexie, Young-Adult literature,...
