Strategie řešení obav začínajících třídních učitelů na 1.stupni ZŠ
Strategies for Addressing the Concerns of Beginning Primary School Homeroom Teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203537Identifikátory
SIS: 273126
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Frombergerová, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Začínající třídní učitel, problémy začínajících třídních učitelů, podpůrné mechanismy, kolegiální podpora, účinnost strategiíKlíčová slova (anglicky)
Novice homeroom teacher, teacher challenges, support mechanisms, collegial support, strategy effectivenessTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku obav a náročných situací, kterým čelí začínající třídní učitelé na 1. stupni základní školy. První roky pedagogické praxe jsou pro nově nastupující učitele často velmi náročné a bez dostatečné podpory mohou vést ke snížení jejich motivace, ztrátě profesní jistoty či předčasnému odchodu z profese. Cílem práce je proto zmapovat a analyzovat praktické strategie, které těmto učitelům pomáhají tyto výzvy efektivně zvládat, a zhodnotit, jaké formy podpory jsou jim ve školní praxi skutečně dostupné a přínosné. Teoretická část práce nabízí přehled legislativního rámce, který se týká pedagogických pracovníků a jejich adaptačního období, a dále se věnuje charakteristice práce třídního učitele na prvním stupni. Důraz je kladen na specifika této role, jako je řízení třídního kolektivu, komunikace s rodiči a další výchovné a organizační povinnosti. Práce zároveň identifikuje nejčastější obavy začínajících učitelů - například problémy s kázní ve třídě, obavy z nedostatku respektu, nejistotu při vedení výuky nebo obtíže v komunikaci s rodiči. Popsány jsou i přístupy k podpoře začínajících učitelů v zahraničí, zejména v rámci mentoringu, hospitací, supervizí a systémového vedení během adaptačního období. Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu, konkrétně z...
This diploma thesis focuses on the issue of concerns and challenging situations faced by novice class teachers at the primary school level. The first years of teaching practice are often demanding for new educators, and without sufficient support, they may experience a loss of motivation, professional insecurity, or even leave the profession prematurely. The aim of this thesis is to map and analyze practical strategies that help beginning teachers effectively cope with these challenges and to evaluate the forms of support available to them in everyday school practice. The theoretical part presents an overview of the legislative framework relating to teaching professionals and their induction period. It also characterizes the role of the primary school class teacher, which includes managing the classroom environment, maintaining communication with parents, and fulfilling various educational and organizational duties. Common concerns identified among new teachers include classroom discipline issues, fear of not earning respect, uncertainty about teaching methods, and difficulties in communicating with parents. The thesis also outlines approaches to teacher induction in selected foreign education systems, focusing on mentoring, peer observations, supervision, and institutional support mechanisms. The...
