Volná hra v předškolním vzdělávání - pozice lesních mateřských škol
Free play in preschool education - the position of forest kindergartens
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203471Identifikátory
SIS: 246772
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Volná hra, předškolní vzdělávání, lesní mateřská škola, přírodní hra, role učitelkyKlíčová slova (anglicky)
Free play, early childhood education, forest kindergarten, nature play, role of the adultTématem diplomové práce je volná hra v předškolním vzdělávání z pozice lesních mateřských škol. Teoretická část práce popisuje fenomén hry v pedagogických a psychologických souvislostech. Definuje hru jako vývojovou potřebu dítěte předškolního věku a zabývá se senzomotorickým, významovým a sociálním aspektem dětské hry. Následně je definována volná hra v diskurzu předškolního vzdělávání a jsou vymezeny role dospělého. Poslední kapitola se věnuje institucionálnímu rámci lesních mateřských škol a specifikům hry ve volné přírodě. Volná příroda je představena jako prostor s herním potenciálem a na základě zahraniční literatury je definována tzv. přírodní hra a její přínosy. Empirická část práce kombinuje kvalitativní a kvantitativní přístup. Kvalitativní analýza popisuje, jak si hrají děti v lesní mateřské škole. Výsledky výzkumu ukazují volnou přírodu jako prostředí s potenciálem pro symbolickou tvořivost dětí a jako prostor pro bohaté sociální interakce. Kvantitativní šetření mezi průvodci lesních mateřských škol přináší širší obraz o podmínkách volné hry, které pro ni lesní mateřské školy vytvářejí. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že volná hra probíhá v lesních mateřských školách na různých přírodních stanovištích, je jí věnován příznivý čas a respondenti ji považují za klíčový prostředek...
This thesis investigates the phenomenon of free play in preschool education, with a specific focus on its implementation within forest kindergarten setting. The theoretical part examines play from pedagogical and psychological perspective, framing it as a fundamental developmental need of the preschool child. Attention is given to the sensorimotor, symbolic and social dimensions of play, which are conceptualized as interrelated components of early childhood experience. Free play is further analysed within the context of preschool education discourse, with particular emphasis on the adult's role in facilitating and supporting play. The concluding part of the theoretical part explores the institutional framework of forest kindergartens in the Czech Republic and the distinctive characteristics of play in natural outdoor environments. Nature is presented as an affordance-rich space with strong play potential, and the concept of "nature play" is defined. The empirical part employs a mixed-methods design, integrating both qualitative and quantitative approaches. The qualitative part explores how children engage in free play in a specific forest kindergarten, highlighting nature as a space that fosters symbolic creativity and social interaction. The quantitative survey among educators provides a broader...
