Sociální a psychologické aspekty dětství v dětském domově na Srí Lance
Social and psychological aspects of a children's home in Sri Lanka
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203405Identifikátory
SIS: 269130
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Frkalová, Nikola
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Neformální vzdělávání, vrstevnická skupina, sociální učeníKlíčová slova (anglicky)
Informal education, peer group, social learningTato práce se zabývá sociálními a psychologickými aspekty dětství v prostředí dětského domova na Srí Lance. Opírá se o pětitýdenní etnografický terénní výzkum, který využil metod zúčastněného pozorování, polostrukturovaných rozhovorů s různými aktéry domova a analýzy dostupných dokumentů. Cílem výzkumu bylo porozumět prostředí jednoho konkrétního dětského domova, zachytit každodenní realitu života v instituci a prozkoumat podoby sociálních vztahů a interakcí mezi dětmi i mezi dětmi a dospělými. Práce poskytuje deskriptivní vhled do každodenního fungování domova, jeho pravidel, rituálů a zvyků. Vedle formální struktury se zaměřuje na neformální skupinové procesy, jako je formování vrstevnických skupin, hierarchie, rolí a vzorců chování mezi dětmi. Dále popisuje způsoby regulace emocí a význam, který pro děti mají vztahy se zahraničními dobrovolníky působícími v domově. Výsledky ukazují, jak děti spoluvytvářejí vlastní sociální svět, který je významný pro jejich adaptaci a psychosociální vývoj. Získaná data přinášejí hlubší porozumění každodenním zkušenostem dětí vyrůstajících v institucionálním kontextu tohoto dětského domova a zdůrazňují význam vrstevnických vztahů pro jejich fungování. Získaná data tak nabízejí kvalitativní vhled do psychosociálních aspektů života dětí v ústavní péči na Srí Lance....
This thesis explores the social and psychological aspects of childhood within the environment of a children's home in Sri Lanka. It is based on a five-week ethnographic field study employing methods such as participant observation, semi-structured interviews with various actors involved in the home, and analysis of available documents. The aim of the research was to gain an in-depth understanding of one specific institutional setting, to capture the everyday reality of life in the home, and to examine the nature of social relationships and interactions among the children as well as between children and adults. The study offers a descriptive insight into the daily functioning of the institution, including its rules, rituals, and customs. In addition to the formal structure, it focuses on informal group dynamics such as the formation of peer groups, hierarchies, roles, and behavioral patterns among the children. Furthermore, it describes the ways in which children regulate their emotions and the meanings they attach to relationships with foreign volunteers active in the home. The findings illustrate how children co-create their own social world, which plays a crucial role in their adaptation and psychosocial development. The collected data offer a qualitative insight into the psychosocial aspects of...
