Vysokoškolští studenti se specifickými poruchami učení na lékařských fakultách
University students with specific learning disorders at medical faculties
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203391Identifikátory
SIS: 269250
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kucharská, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
specifické poruchy učení, vysokoškolští studenti, lékařské fakulty, akademická zkušenost, specifické vzdělávací potřebyKlíčová slova (anglicky)
specific learning disabilities, disorders, university students, medical faculties, academic experience, special education needsTato diplomová práce se zaměřuje na zkušenosti vysokoškolských studentů se specifickými poruchami učení (SPU) na lékařských fakultách v České republice. Cílem práce bylo zjistit, s jakými obtížemi se studenti potýkají, jaké strategie při studiu využívají a jakou podporu by ze strany univerzitního prostředí uvítali. Výzkum byl realizován pomocí kvalitativní metodologie, konkrétně formou hloubkových rozhovorů se studenty lékařských fakult Univerzity Karlovy. Data byla analyzována metodou reflexivní tematické analýzy, na jejímž základě bylo pojmenováno šest klíčových témat: Vnímání diagnózy, Samostatnost, Přístup okolí, Náročnost, Strategie zvládání a Navýšení informovanosti. Výsledky ukazují, že studium na lékařské fakultě je pro studenty se SPU velmi náročné, a to zejména kvůli rozsahu učiva, vysokým nárokům vyučujících a specifickým projevům poruch učení. Významnou překážku také představuje nedostatečné porozumění ze strany okolí a stigma spojené s diagnózou. Studenti přesto vykazují vysokou míru samostatnosti a schopnosti efektivně se učit. Využívají širokou škálu studijních a kompenzačních strategií, přičemž důležitou roli hraje i neformální podpora ze strany rodiny a přátel. Významná část studentů nevyužívá dostupné poradenské služby, často kvůli přesvědčení, že jejich obtíže nejsou natolik...
This thesis focuses on the experiences of university students with specific learning disorders (SLD) at medical faculties in the Czech Republic. The aim of the study was to explore the difficulties these students encounter, the strategies they employ in their studies, and the types of support they would welcome from the university environment. The research was conducted using a qualitative methodology, specifically through in-depth interviews with students from the medical faculties of Charles University. The data were analysed using reflexive thematic analysis, which led to the identification of six key themes: Perception of Diagnosis, Independence, Attitudes of Others, Academic Demands, Coping Strategies, and Increasing Awareness. The findings indicate that studying medicine is particularly challenging for students with SLD, mainly due to the volume of required knowledge, high academic expectations, and the specific manifestations of learning disorders. A significant barrier is also the lack of understanding from others and the stigma associated with the diagnosis. Nevertheless, the students demonstrate a high level of independence and the ability to learn effectively. They employ a wide range of study and compensatory strategies, with informal support from family and friends playing an important...
