Spolupráce školy a rodiny po nástupu dítěte do prvního ročníku základní školy.
Cooperation between school and family after the child enters the first year of primary school.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203368Identifikátory
SIS: 267853
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ristić, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Rodina, škola, spolupráce, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Family, school, cooperation, educationTato diplomová práce se zabývá problematikou komunikace mezi školou a rodinou v období po nástupu dítěte do prvního ročníku základní školy. Zaměřuje se na analýzu komunikačních strategií mezi učiteli a rodiči. Cílem práce bylo zjistit, zda otevřená a partnersky orientovaná komunikace mezi učiteli a rodiči pozitivně ovlivňuje adaptační proces dětí a jejich vzdělávací výsledky. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje přístup současných rodičů k výchově dětí a důležitost způsobu komunikace v rodině. Dále popisuje komunikační procesy ve školním prostředí a principy spolupráce školy a rodiny. Jsou zde také nastíněny faktory ovlivňující efektivitu spolupráce a zásady vedení konstruktivního dialogu. Výzkumná část práce využívá kombinaci kvantitativních a kvalitativních přístupů. Sběr dat probíhal prostřednictvím dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu bylo popsat nejčastější komunikační strategie mezi učiteli a rodiči, identifikovat hlavní aspekty jejich funkční či dysfunkční spolupráce. Posoudit význam role vedení školy z hlediska kvality komunikace mezi učiteli a rodiči a posoudit dopady spolupráce školy a rodiny na výsledky žáků. Z výzkumu vyplynulo, že učitelé považují otevřenou, pravidelnou a respektující komunikaci s rodiči za nezbytnou pro...
This diploma thesis deals with the issue of communication between school and family in the period after a child enters the first year of primary school. It focuses on the analysis of communication strategies between teachers and parents. The aim of the thesis was to determine whether open and partnership-oriented communication between teachers and parents positively influences the adaptation process of children and their educational results. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part describes the approach of current parents to raising children and the importance of the method of communication in the family. It also describes communication processes in the school environment and the principles of cooperation between school and family. Factors influencing the effectiveness of cooperation and the principles of conducting constructive dialogue are also outlined. The research part of the thesis uses a combination of quantitative and qualitative approaches. Data collection was carried out through questionnaires and semi-structured interviews. The aim of the research was to describe the most common communication strategies between teachers and parents, to identify the main aspects of their functional or dysfunctional cooperation. To assess the importance of the role...
