Humanistické prvky v edukačním procesu dospělých žáků praktických škol
Humanistic elements in the educational process of adult pupils in practical schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203317Identifikátory
SIS: 200546
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valešová Malecová, Barbara
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
humanistický přístup, pedagogická komunikace, role učitele, facilitace, dospělí s mentálním postižením, speciální pedagogika, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
humanistic approach, pedagogical communication, teacher's role, facilitation, adults with intellectual disabilities, special education, qualitative researchPředkládaná diplomová práce se zabývá kvalitativní analýzou efektivity pedagogické komunikace v edukačním procesu dospělých žáků se středně těžkým mentálním či kombinovaným postižením. Práce systematicky vymezuje teoretická východiska v kontextu humanistické pedagogiky, chápané jako alternativa k tradičnímu transmisivnímu modelu. Definuje klíčové principy, jako je orientace na žáka, charakterizuje specifika cílové skupiny a analyzuje proměnu role učitele z direktivní autority na humanistickou roli facilitátora, mediátora a průvodce. Hlavním cílem práce bylo na základě těchto poznatků analyzovat, jakým způsobem pedagogové v praxi naplňují principy humanistické komunikace. Výzkumné šetření bylo koncipováno jako kvalitativní studie, která využívá interpretativní paradigma. Pro sběr dat byla zvolena metoda polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se šesti pedagogy, doplněná participativním pozorováním. Získaná data byla následně zpracována metodou tematické analýzy s důrazem na emic perspektivu zúčastněných aktérů. Výsledky analýzy ukázaly, že pedagogové se v praxi pohybují mezi humanistickým ideálem a pragmatickou, pečující rolí. Jejich didaktické strategie se vyznačují paradoxem "řízené svobody" a v hodnocení dochází k jednoznačnému odklonu od výkonových norem k podpoře individuálního pokroku. Bylo...
This thesis examines a qualitative analysis of the effectiveness of pedagogical communication within the educational setting for adult students with moderate mental or combined disabilities. The work systematically defines theoretical foundations in the context of humanistic pedagogy, understood as an alternative to the traditional transmissive model. It defines key principles, such as a student-centered approach, characterises the specifics of the target group, and analyses the transformation of the teacher's role from a directive authority to the humanistic role of facilitator, mediator, and guide. The main objective of the thesis was to analyse, based on these findings, how educators implement the principles of humanistic communication in practice. The research was designed as a qualitative study using an interpretative paradigm. The method of semi-structured in-depth interviews with six teachers, supplemented by participatory observation, was chosen for data collection. The data obtained was then processed using thematic analysis with an emphasis on the emic perspective of the participants. The results of the analysis showed that in practice, teachers oscillate between the humanistic ideal and a pragmatic, caring role. Their didactic strategies are characterised by the paradox of 'controlled...
